Twinkle | Digital Commerce

Otto sluit zich aan bij duurzaam kledingplatform

2018-11-30
1000562
  • 1:16

Nadat Zalando eerder dit jaar al ging samenwerken met Fashion for Good, is nu ook Otto Group een samenwerking aangegaan met het kledingplatform.

Met de samenwerking werken beide partijen naar eigen zeggen aan een internationale en collaboratieve innovatie binnen de circulaire kledingindustrie. Otto Group zal met Otto en bonprix meedoen aan het Fashion for Good Innovation Platform.

‘We hebben nu een grote groep van zakelijke partners verspreid over een groot aantal marktsegmenten die allemaal toegewijd zijn aan het stimuleren van innovatie binnen de modebranche’, verklaart Katrin Ley, managing director van Fashion for Good. Bij Fashion for Good zijn inmiddels 123 modebedrijven uit dertig landen aangesloten.

Verduurzaming

Binnen de samenwerking zal Otto Group zijn expertise inzetten om startups te laten groeien. Daarnaast krijgt de Otto Group zelf sneller toegang tot innovaties. Maar bovenal staat de samenwerking in het teken van verduurzaming van de industrie, benadrukt Alexander birken, ceo van de Otto Group: ‘In de tijd van digitalisering, zijn we overtuigd dat een aanpak voor duurzaamheid gedreven door innovatie ons zal helpen grote milieu- en sociale problemen op te lossen’.

Take-make-waste

Fashion for Good zet zich in voor een circulaire Good Fashion-aanpak. Volgens het bedrijf zit de mode-industrie vast in een take-make-waste patroon. Waarbij vanuit wordt gegaan dat consumenten veel meer kleding kopen dan voorheen, terwijl het product sneller wordt weggegooid. Meer dan de helft van de kleding wordt volgens het platform binnen een jaar weggegooid of verbrand.

Lees ook: 'Samenwerking Zalando en Fashion for Good biedt fashion start ups meer kansen' (09-01)