Twinkle | Digital Commerce

Twinkle100-spelers pakken uit met Black Friday

2018-11-23
1024512
  • [nieuws]
  • 4:38

Inmiddels beperkt Black Friday zich allang niet meer tot alleen de vrijdag, blijkt uit de diverse kortingsacties die top-10-spelers van de Twinkle100 op hun klanten afvuren. Negen van hen stunten mee in het koopjesfestijn, dat naar verwachting dit jaar alle kooprecords breekt. Twinkle maakte een rondje langs de velden.

1. Bol.com


Bij de aanvoerder van de Twinkle100 is het al de hele week Black Friday Festival. De e-tailer biedt vandaag hoge kortingen op verschillende producten, zoals de net verschenen Google Home slimme speaker. Maar ook laptops, desktops, smartphones en koptelefoons zijn scherp geprijsd. Bol.com voert actie tot volgende week dinsdag.

'We kunnen morgen pas echt een conclusie trekken over het resultaat, maar tot nu toe volgt de dag onze hoogste verwachtingen en hebben we tientallen procent groei t.o.v. vorig jaar', zegt woordvoerder Marjolein Verkerk. 'We beleven de hele week al recorddrukte en afgelopen middernacht liep het direct storm. We zien vooral dat de artikelen van hoge waarde, zoals elektronica, populair zijn, zoals ook in voorgaande jaren tijdens Black Friday.'

2. Coolblue


Vorig jaar pakte Coolblue uit met Blue Friday: een week voorafgaand aan het koopjesfestijn was het al prijs bij de runner-up van de Twinkle100. Dit jaar doet Coolblue het anders: de Black Friday-actie bij Coolblue duurt tot en met Cyber Monday, aanstaande maandag. Op Coolblue kunnen klanten vandaag kiezen uit diverse kortingen op onder meer wasmachines, mobiele telefoons, tablets, televisies en computers, variërend van 10 tot 25 procent.

´Black Friday gaat ook dit jaar weer de drukste dag van het jaar worden´, zegt woordvoerder Ottelien van Pelt. ´Vorig jaar was het al de drukste dag en we zien nu al een enorme stijging in bezoekersaantallen en bestellingen.´

3. Zalando


Zalando probeert consumenten te strikken met hoge kortingen tot 70 procent op ruim 170.000 artikelen. Op het moment van schrijven is dit aantal al gedaald met 20.000.

In een reactie aan Twinkle laat Zalando weten vandaag nog geen cijfers te kunnen delen. In 2017 werden er op piekmomenten meer dan 2.000 bestellingen per minuut geplaatst en ontving Zalando alleen op Black Friday meer dan een miljoen bestellingen, vier keer meer dan het daggemiddelde in dat jaar. Voor de huidige editie voerde Zalando deze week versterking aan in zijn logistiek; op het gebied van techniek en marketing trof de Duitse moderetailer al voorbereidingen sinds januari.

4. wehkamp


Wehkamp biedt vandaag tot 60 procent korting op dames-, heren- en babykleding. Ook bij deze aanbieder duurt Black Friday een lang weekend. De acties begonnen gisteren en eindigen op Cyber Monday. Naast kleding worden kortingen aangeboden op veel meer categorieën, zoals servies, pannen, en koffiemachines.

'Wij zijn gisteren begonnen met ons lange Black Friday Weekend en het gaat door het dak', aldus woordvoerder Jerina van Heck. 'Dit is pas de tweede dag, waarbij we vanavond een enorme piek verwachten, maar nu al kunnen we spreken van een enorme groei ten opzichte van vorig jaar. Al vroeg in de ochtend zaten we op een tophoeveelheid aantal bestellingen, met een gigantische groei in de app. Vooral de categorie damesmode gaat hard met daaropvolgend schoenen, wonen, elektronica en beauty. Op productniveau wordt het meeste gezocht naar Nintendo, Lego, Playstation en FIFA 19. Morgen en vooral na maandag kunnen we natuurlijk meer zeggen over het totale resultaat, maar nu al kunnen we spreken van recorddrukte bij Wehkamp.'

5. Albert Heijn Online


Black Friday-aanbiedingen lopen bij Albert Heijn in de winkel tot en met zondag. Met Airmiles krijgen klanten er nog een extra korting bovenop. Online duren de acties een dag extra. Albert Heijn geeft onder meer korting op de net verschenen Google Home Mini, maar ook op JBL-speakers, voetbalspel FIFA 19 en een 'kerstreis' naar Düsseldorf.

'De Black Friday-deals van Albert Heijn, met name de Google Home Mini vallen goed in smaak bij klanten', vertelt woordvoerder Felicity Bijnaar. 'Albert Heijn verkoopt als enige foodretailer de Google Home Mini. Winkels openden vandaag om 06:00 uur de deuren en mensen stonden massaal in de rij om een Black Friday-deal te bemachtigen.'

6. The Learning Network

Het product van The Learning Network - studieboeken - leent zich niet echt voor een koopjesdag als vandaag, laat de nummer 6 van de Twinkle100 weten. Op de website zijn dan ook geen afprijzingen vermeld.

7. Amazon


Bij Amazon is het al sinds afgelopen maandag Cyber Monday-week: deze duurt tot en met aanstaande maandag. De e-tailreus plaatst in deze week dagelijks nieuwe aanbiedingen, voor Nederlandse consumenten te bereiken via het .de-domein. Vandaag zijn SSD's van Samsung en Seagate, televisies en smartphones in de aanbieding. Met een timer wordt afgeteld naar de volgende aanbiedingsronde.

8. H&M


H&M biedt 20 procent korting op zijn volledige assortiment, zowel in de winkels als online. Daarnaast worden de deals gratis bezorgd. De actie van H&M geldt tot en met morgen of zolang de voorraad strekt. Cijfers kan de moderetailer nog niet bekend maken.

9. MediaMarkt


Bezoekers van MediaMarkt stuiten op 50 procent korting op honderden artikelen. Bij elke aanbieding staat vermeld hoe groot de productvoorraad per deal is. Er geldt dan ook: op = op. Voor online bestellingen geeft MediaMarkt wel een waarschuwing: wegens drukte worden pakketjes later geleverd dan normaal. Ook MediaMarkt volgt de tendens en vuurt met kortingen tot aanstaande maandag.

'Onze verwachting dat de huidige editie van Black Friday de grootste campagnedag zou worden, is nu al uitgekomen', meldt woordvoerder Jeroen Baardemans. 'Dat geldt voor zowel de winkels als onze webshop. Onze winkel in Den Haag ging een uur eerder open, toch stond er al een grote rij buiten. De sfeer is daarbij goed: we merken dat klanten zich ondanks de drukte goed oriënteren op producten en veel vragen stellen, geen "Amerikaanse taferelen" dus. Online is het minstens zo druk.'

10. de Bijenkorf


De Bijenkorf spreekt online niet van Black Friday, maar stunt met Sinterklaas-aanbiedingen. Tot en met aanstaande maandag krijgen consumenten tot 30 procent korting op duizenden producten. Deze artikelen worden gratis thuisbezorgd, zoals de hekkensluiter van de top-10 sinds een ruim jaar standaard voor zijn Privilege-members doet.