Twinkle | Digital Commerce

Otto drukt laatste catalogus

2018-11-23
1266712
  • [nieuws]
  • 1:16

Otto heeft zijn laatste papieren catalogus naar de drukker gestuurd. Op de cover wijst het Duitse postordericoon op zijn mobiele applicatie, inmiddels goed voor 70 procent van al het bezoek.

Otto werd groot als postorderaar. Tot tien jaar geleden dankte het bedrijf de meeste omzet uit de catalogus, daarna werd het online bestelkanaal dominant. Het thuiswinkelconcern zag een andere grote Duitse postorderaar, Neckermann, in 2012 het loodje leggen. Het besluit om te stoppen met de catalogus kon dat destijds niet meer voorkomen.

Otto boert goed

Otto boert, met dubbelcijferige online groei in het laatste gerapporteerde boekjaar, goed. Op (ruime) afstand van Amazon is het de tweede online retailer van Duitsland, met zo’n drie miljard euro webomzet in eigen land. Met 90 miljoen euro online omzet in Nederland bezet Otto plek 21 in de Twinkle100. De concernomzet ligt rond de 13,6 miljard euro.

Kopen op rekening

Otto heeft bijna zeventig jaar lang stapels gebundeld papier op miljoenen deurmatten laten vallen. De eerste editie verscheen in een oplage van driehonderd stuks en telde veertien pagina’s met alleen schoenen.


Otto pionierde in de vroege jaren vijftig met kopen op rekening. ‘Vertrauen gegen Vertrauen.’ Vanaf 1963 werd het mogelijk telefonisch te bestellen.

Modellen

In latere decennia sierden Duitse modellen als Claudia Schiffer, Giselle Bündchen, Eva Padberg en Heidi Klum de cover. Ook Sylvie Meis stond op de voorkant van de catalogus, die de laatste jaren nauwelijks nog voor autonome omzet zorgde.

De laatste editie van Otto’s catalogus (voorjaar/zomer 2019) telt 656 pagina’s.