Deze tijd kenmerkt zich door een overvloed aan content. Daarbinnen wint influencermarketing terrein, want influencers koppelen content aan conversie.
Tekst: Emilie Tabor
Het gezaghebbende Adweek schreef drie jaar geleden al dat 75 procent van de marketeers gebruikt maakt van influencermarketing. De discipline draait op volle toeren, naar verwachting wordt er in 2020 tussen de 5 miljard en 10 miljard dollar aan uitgegeven.
Veel merken hebben besloten minder traditioneel te adverteren en influencers voor zich te laten werken. Influencers zijn letterlijk en figuurlijk meer en meer gezien, maar hoeveel van hun content is daadwerkelijk waardevol te noemen? Hoe stuwen zij de conversie van online retailers?
1. Storytelling
Influencers kun je zien als een open deur naar de consument. Maar liefst één op de drie mensen heeft meer vertrouwen in influencers dan in directe communicatie vanuit een merk. Dit betekent dat veel influencers dichterbij de consument staan dan merken. Het is daarom belangrijk ze effectief in te zetten als woordvoerders van je merk of winkel, als middel om je verhaal over te brengen op de doelgroep.
Influencers investeren veel tijd in het bouwen van een oprechte vertrouwensband met hun community. Ze vormen een betrouwbare bron voor aanbevelingen aan consumenten. Merken die influencers durven in te zetten als storytellers van hun communicatieboodschap, verzekeren zichzelf ervan dat hun verhaal de doelgroep op de juiste manier bereikt en niet ongehoord blijft.
Moxy is hier een goed voorbeeld van. Het nieuwe hotelmerk van Marriott snapt als geen ander dat het digitale ambassadeurs moet inzetten om het label onder de aandacht te brengen bij millennials. Wereldwijd nodigde Moxy bekende influencers uit om onderdeel te zijn van de ‘Do Not Disturb’-serie, gehost door Taryn Southern. Influencers bezochten hun favoriete Marriott-hotel, van New York tot Berlijn, en ze creëerden een week lang videoverslagen van hun ervaringen. Via Snapchat werd Moxy op de kaart gezet en top of mind gemaakt in de doelgroep; influencers mochten het Marriott-account overnemen:
2. Co-creatie
Een effectieve manier om (de kwaliteit van) het bezoek aan je website te vergroten is co-creatie. NA-KD, een bekend Zweeds online modemerk, staat bekend om zijn populaire influencer capsulecollecties. Ondanks dat het merk pas drie jaar bestaat, boekt het vele tientallen miljoenen euro omzet op jaarbasis. Maandelijks trekt de site inmiddels ruim twee miljoen bezoekers, dankzij samenwerkingen zoals die met de Franse influencer Chloe Bleinc.
Influencers kunnen helpen om collecties vorm te geven aan de behoefte van hun volgers (jouw consumenten). Ze kunnen ervoor zorgen dat collecties een hype worden, het creatieproces delen, eindproducten laten zien en incentives delen op hun social media kanalen. Influencers dragen bij aan de geloofwaardigheid van je merk of product omdat ze onderdeel zijn geworden van het proces maar ook doordat ze consumenten meenemen in hun productervaring met unboxings, demo's, tests en reviews. Al deze content begeleidt je consumenten op een directe en geloofwaardige manier naar je website. Daarmee vergroten influencers de aankoopintentie.
3. Customer journey coaching
Influencers kunnen zowel helpen om de volledige consumentenervaring te stroomlijnen, als bijdragen aan de conversie van leads. Zo kunnen zij hun volgers op verschillende momenten activeren, van het zien van het product in een Instagram-post tot het aanklikken van de ‘koopknop’.
De manieren om dit te doen zijn simpel en effectief. Denk bijvoorbeeld aan shoppable tags en swipe-up links - ze brengen consumenten in slechts een paar seconden op een website. Als consumenten te veel moeten afwijken van waar zij mee bezig waren, is er een grote kans dat ze hun aandacht onderweg verliezen.
Een andere tactiek is influencer incentives. Een schoolvoorbeeld hiervan biedt het Nederlandse horlogemerk Cluse, dat wereldwijd influencers als ambassadeurs heeft ingezet. Deze ambassadeurs geven hun volgers een gepersonaliseerde code, waarmee ze een extra horlogebandje ontvangen bij aankoop van hun horloge. De incentive zorgt ervoor dat consumenten hun website bezoeken en gebruik kunnen maken van een exclusieve deal. Consumenten voelen zich persoonlijk aangesproken en worden beloond voor hun loyaliteit aan het merk.
Tastbare resultaten
In een wereld overladen met marketing is het niet alleen belangrijk om op te vallen; content moet ook waardevol zijn om er zeker van te zijn dat de geïnvesteerde uren en budgetten converteren naar tastbare resultaten. Influencers kunnen een essentieel onderdeel zijn van een strategie om traffic te genereren en leads om te zetten binnen je doelgroep. Dit kan door het bouwen van een community, co-creatie of een gestroomlijnde customer journey. Omarm de kracht van influencers om je zichtbaarheid en conversie resultaten te verhogen.
Emilie Tabor is oprichter en chief marketing officer van IMA.
Een dergelijke trend zie je naast fashion ook opkomen in de meubelbranche. Vroeger gebruikten consument tijdschriften en magazines voor inspiratie. Deze inspiratie behoefte verschuift steeds meer naar social media zoals pinterest, instagram en platformen die inspiratie aanbieden, zoals bijvoorbeeld https://www.meublie.nl.
mooi, interessant stukje. Alleen ligt het natuurlijk aan het product. Zouden influencers ook bijv hiermee aan de slag kunnen? https://www.loterijen-vergelijken.nl