Twinkle | Digital Commerce

Amazon: ‘Benelux is een belangrijke expansiemarkt’

2018-11-26
1000562
  • [reportage]
  • 3:24

Morgen opent Amazon de deuren van zijn eerste fysieke vertegenwoordiging in de Nederlandse winkelstraat: pop-up shop ‘House of Holidays’ dient als kennismaking met de consument in ons land. ‘We komen alleen even hallo zeggen.’

Dat vertelt Nick Caplin, communicatiemanager Europa bij Amazon, in gesprek met Twinkle bij een vooropening van de shop voor de pers. De locatie bevindt zich om de hoek van de drukbezochte Amsterdamse Albert Cuypmarkt. ‘Bij Amazon is veel ruimte voor trial and error. We gaan zien hoe het publiek op de pop-up reageert, op basis daarvan kijken we verder. We verkopen bewust geen artikelen, het gaat echt om het bieden van een beleving.’

Die bestaat uit een aantal aspecten: zo kunnen bezoekers zelf kerstkaarten maken, experimenteren met spraakassistent Alexa en slimme deurbel Ring en is er een aparte kinderhoek. Bij een grote kapspiegel verderop staan stylisten klaar om haar en make-up van passanten onder handen te nemen, ertegenover worden aan een kleine bar drankjes geserveerd.


Overal staan producten uit het assortiment van Amazon, voorzien van kaartjes met een QR-code die via de mobiele applicatie van de e-tailgigant – sinds augustus vorig jaar in het Nederlands beschikbaar – te scannen zijn.


Het ‘House of Holidays’ is toegankelijk voor het Nederlandse winkelpubliek vanaf aanstaande vrijdag om 13:00 uur tot 17:00 uur, zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur. Veel van de tentoongestelde producten in de shop zijn dan extra laag geprijsd, als Black Friday-aanbieding.

Deze kennismaking met het Nederlandse publiek is voor Amazon de nieuwste stap in het vergroten van zijn invloed in Nederland. Elders in Europa, bijvoorbeeld in Milaan, staan momenteel ook 'Houses of Holidays' bij wijze van experiment, groter en met ruimere openingstijden. De online reus, hoewel reeds nummer 7 in de meest recente Twinkle100, lijkt een lange adem te hebben als het om ons land gaat. Desondanks is die roadmap recentelijk in een stroomversnelling beland, met de naderende feestdagen als aanleiding voor het zetten van concrete stappen.

Key expension market

De komst van Prime naar Nederland, nu een jaar geleden, is volgens Caplin een belangrijk moment geweest. Wanneer het .nl-domein live gaat, kan hij nog niet specificeren: ‘Amazon wil vooral een optimale klantervaring bieden, via welk domein dan ook. We hebben daar hard aan gewerkt, voor Nederlandse klanten is de mobiele applicatie bijvoorbeeld beschikbaar in hun eigen taal. Let wel, er zijn maar 15 landen in de wereld waar Amazon Prime biedt, Nederland is daar één van. Amazon ziet de Benelux als een key expension market.’

Aansluiten

Jan-Willem van der Sterre, oprichter van UV-Fashions.nl, pikt daar graag een graantje van mee. Het aanbod van zijn webwinkel, waarin hij UV-beschermende kleding verkoopt, is onder meer te koop bij Amazon en bol.com. In Amazons pop-up store exposeert hij dan ook een rekje met voorbeeldexemplaren uit zijn assortiment. ‘Als je er verkoopt, beslissen zij weliswaar wat er gebeurt, maar voor Amazon is er maar één belangrijk, en dat is de klant. Als je die niet naar de geldende maatstaven bedient, gaat je account dicht. Platformen zijn enorm krachtig, daar moet je aanwezig zijn. Ik verdien een belangrijk deel van mijn omzet via Amazon. Ik heb net iemand aangenomen die zich bezig gaat houden met onze verkoop via marktplaatsen. Die gaat er fulltime mee aan de slag.’

Wereldwijd lokaal

Third party sellers zijn, omgekeerd, ook heel belangrijk voor Amazon, zegt Caplin. ‘Zij faciliteren de meerderheid van ons assortiment.’ Het bedrijf zoekt dan ook aansluiting met Nederlandse e-tailers om consumenten een ‘lokale’ winkelervaring te bieden. ‘Al zijn we de nummer 7 van de Twinkle100, met alle respect: onze focus ligt niet op het wedijveren met andere retailers, maar op onze relatie met de consument. Er wordt vaak over Amazon gesproken als een heel dominante speler wereldwijd, over Jeff Bezos als rijkste man, maar realiseer je – e-commerce is nog steeds maar zo’n klein deel van de totale retail. Zelfs in de Verenigde Staten gaat het maar om enkele procenten. Er is meer dan genoeg competitie. Ons bedrijf is wereldwijd actief, maar overal zijn we op zoek naar dat wat de plaatselijke shopcultuur definieert. Hier in Nederland zoeken we voorzichtig contact met de consument, bijvoorbeeld via deze pop-up shop. Alleen even gedag zeggen. En dan kijken we weer verder.’

In het aankomende nummer van Twinkle (10 - december) meer over Amazons kijk op de Nederlandse markt.