Deze zomer begon Albert Heijn een proef met bezorging in huis via slimme deursloten. In eerste instantie werd daarmee alleen in het hoofdkantoor in Zaandam geëxperimenteerd. Sinds begin oktober test de grootgrutter de dienst ook onder consumenten en bezorgers.
In een video (onderaan artikel) geeft het bedrijf nu tekst en uitleg over de techniek achter de slimme deursloten. Want is het wel zo veilig? En kan men de bezorger wel toevertrouwen om het huis te betreden?
Met de proef, die begon in oktober en waaraan tien huishoudens meedoen, wil Albert Heijn kijken hoe klanten de nieuwe vorm van thuisbezorging ervaren. Het bedrijf gebruikt binnen de proef enkele slimme technologische snufjes, zoals de slimme deurbel SecuFirst en een deurslot van Nuki.
De bezorgprocedure werkt als volgt: bij aankomst belt de bezorger aan met de slimme deurbel. De bewoner krijgt hierop een bericht op zijn smartphone. Via een live verbinding, middels de camera op de deurbel, krijgt de bewoner direct contact met de bezorger. Na identificatie kan de bewoner de deur openen met zijn smartphone. ‘Allemaal op afstand en wanneer de klant het wil’, wordt in de video uitgelegd. De bezorger legt de boodschappen vervolgens in de keuken. Zodra hij het huis verlaat, vergrendelt deurslot Nuki de deur automatisch. In de pilot werkt Albert Heijn samen met Centraal Beheer. Mocht er alsnog iets gebeuren, dan lossen zij het op.
Gedeelde deur
Maar Albert Heijn heeft ook rekening gehouden met klanten die de voordeur moeten delen. Daarbij maakt de super gebruik van een ander slim deurslot: Nello. Hierdoor kan de bezorger de gedeelde deur zelf openen door aan te bellen op een vooraf afgesproken tijdstip. Bij de voordeur neemt hij vervolgens contact op met de bewoner.
Innovatie
Albert Heijn is volop bezig met technologische innovaties. Eerder dit jaar begonnen twee AH to go-filialen met het kassaloze concept tap to go, waarbij klanten zonder kassa kunnen afrekenen. Daarnaast werkt het bedrijf met Transavia samen aan een proef om vanuit het vliegtuig boodschappen te bestellen. Ook zit de super in een proef met spraakhulp Google Assistent.
Lees ook: ‘Albert Heijn Online: in technologie zit innovatie’ (7-9-2018)
Eén van de top 5 barrières om online boodschappen te bestellen is 'verplicht thuis blijven'. Daarom doen we onderzoek naar bezorging via Slimme Deursloten. Tijdens deze pilot van 8 weken onderzoeken we hoe klanten en bezorgers dit ervaren. Wat vind jij er van? pic.twitter.com/jbLadZWoeb
— Albert Heijn (@albertheijn) 20 november 2018
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Zo bezorgt Albert Heijn in de keuken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.