Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Allekabels.nl

2018-11-20
1000562
  • 9:53

Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops uit de Twinkle100. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Deze keer bezoekt hij Allekabels.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

Per onderwerp geef ik een waardering van:

*       slecht
**     matig
***   voldoende
**** goed
*****  uitstekend

Algemene eerste indruk ***

Ik heb in tijden niet meer zo’n basic vormgegeven webwinkel gezien als Allekabels.nl. Het is duidelijk dat het hier draait om de puur functionele verkoop van technische apparaten, onderdelen en accessoires. Geen aantrekkelijke promokaders, geen pogingen om enige sfeer toe te voegen, geen mensen om de homepage een menselijk gezicht te geven, niets van dat alles. Alles draait om de producten.

Niet dat de pagina er echt slecht uitziet, want de indeling is netjes, strak en verzorgd. Maar er is vrijwel geen verschil in vormgeving, kleur en grootte van de elementen. Door deze visuele eenvormigheid mist de pagina uitstraling, maar ook visuele haakjes die structuur en richting bieden aan bezoekers.

De pagina zou er met enkele aansprekende visuele elementen een stuk aantrekkelijker uit kunnen zien, zonder dat dat een passende functionele en technische uitstraling in de weg staat.

Als je op de homepage belandt is het niet direct duidelijk waar je moet zijn. Dit komt doordat er zo’n zestig productcategorieën op de homepage staan, verdeeld over twee overzichten en een menu in de linker zijkolom. De zijkolom is ook een uitklapmenu met talloze subitems. Naast deze categorie-ingangen – die ook nog eens overlap vertonen – zijn er ook nog kaders met aanbiedingen, laatst bekeken items, USP’s en zo nog enkele. De hoeveelheid ingangen naar de catalogus kan sterk vereenvoudigd worden om bezoekers veel effectiever naar de gewenste producten te leiden. De footer ziet er gelukkig lekker overzichtelijk uit.

Aanbieder

Contact en bereikbaarheid ****

Er zijn diverse linkjes naar de contactpagina, maar geen daarvan heet daadwerkelijk ‘Contact’ of iets soortgelijks. Een beetje jammer, want die term is het duidelijkst voor bezoekers. Wel kom je er via de linkjes naar de klantenservice in de header van de site. De link naar Klantenservice die in de footer staat leidt gek genoeg naar de FAQ in plaats van de contactpagina. Maar op die FAQ-pagina staat wel weer een linkje naar Contact, zij het onder ‘Stuur ons een e-mail’. Als je daarop klikt vind je onder het formulier de rest van de contact- en bedrijfsinfo. Deze pagina heet ook contact.php.

Op het mailformulier kun je aangeven voor welke afdeling je bericht bedoeld is. Ook is er een mogelijkheid om een bestand te uploaden en mee te sturen. Een minpuntje van het formulier is dat je verplicht informatie moet invoeren die niet per se ter zake doet, zoals voor- en achternaam en een productcode.

Het formulier is gekoppeld aan een ticketsysteem. Op werkdagen belooft het bedrijf binnen twee uur antwoord te geven. Ook in de weekenden, in de avonduren en op feestdagen wordt er online gereageerd. Een prima service.

De klantenservice is per telefoon bereikbaar op werkdagen van 9 tot 21 uur. Het gaat om een regulier telefoonnummer. Het is natuurlijk jammer dat het bedrijf in het weekend niet via de telefoon bereikbaar is, maar de ruime bereikbaarheid ’s avonds is wel weer een pluspunt.

Op de pagina staan overigens ook de vestigings- en bedrijfsgegevens vermeld van Allekabels BV (de officiële naam van het bedrijf).

Mijn testmail werd overigens inderdaad binnen twee uur beantwoord.

Social media ****

Allekabels is actief op een hele reeks platformen. Op Facebook worden voornamelijk marketingacties gepubliceerd, op Twitter is zowel aandacht voor marketing als klantenservice. Voor zakelijke volgers en vacature-informatie is er een LinkedIn-account. Kan nooit kwaad natuurlijk. Ook een Instagram-account wordt in de lucht gehouden, en hoewel er best grappige plaatjes op staan lijkt de toegevoegde waarde daarvan me gering. Er is zelfs een Google+-account, maar Google heeft onlangs aangekondigd per augustus 2019 de stekker uit dit platform te trekken, dus het lijkt niet veel zin te hebben hier nog op te publiceren.

Allekabels.nl is weliswaar geen webwinkel die grote scharen volgers heeft onder het grote publiek, maar desondanks gebruiken ze social media op een passende wijze en intensiteit.

Algemene voorwaarden en privacyreglement *****

De algemene voorwaarden die het bedrijf hanteert zijn die van Thuiswinkel.org. De tekst is niet heel toegankelijk geschreven, maar wel gebruiksvriendelijk onderverdeeld en bij Allekabels.nl als webpagina en als pdf beschikbaar. Die pdf heeft wel nogal wat overbodige witregels, waardoor de leesbaarheid iets minder goed is.

De site heeft een aparte pagina waarop het privacybeleid uit de doeken gedaan wordt. Deze informatie is duidelijk verwoord en gestructureerd. Ook over de gebruikte cookies wordt ruim informatie verstrekt, maar zo uitgebreid en technisch van aard dat de meeste mensen hier niet zoveel mee kunnen, als ze het al zouden willen lezen.

Gelukkig is er ook nog een extra pagina specifiek over cookies en deze biedt precies genoeg (duidelijke) informatie voor de gemiddelde webwinkelbezoeker die er misschien iets over wil weten, zonder hele lappen technische tekst te hoeven doorworstelen. Goed gedaan.

Website

Navigatie en structuur ***

De homepage is meteen de ingang naar de productcatalogus. Zoals hierboven al vermeld is het aantal ingangen zo groot dat het niet direct duidelijk is hoe je het beste tot het gewenste product kunt komen. Waarschijnlijk is de insteek van Allekabels om zoveel mogelijk verschillende ingangen te bieden, zodat bezoekers linksom of rechtsom altijd bij de juiste bestemming uitkomen. Op zich zou dat een legitieme overweging kunnen zijn, maar je kunt hierin ook doorschieten.

Het overzicht wordt ook moeizamer doordat er heel verschillende soorten indeling door elkaar gebruikt worden: type verbinding, globale toepassing, exacte toepassing, manier van aanbod, prijspositie, enzovoort. Ook de gebruikte termen verschillen in karakter: meervoud en enkelvoud, gebruik van ‘en’ en &, veel spatiefouten en inconsistent hoofdlettergebruik, en een ogenschijnlijk ongestructureerde (in elk geval niet-alfabetische) volgorde van de menu-items. Het ziet er al met al nogal rommelig uit.

De uitklapmenuutjes in de linker kolom werken op zich prima, maar het aantal sub-items is vaak zo groot en ook weer in een schijnbaar willekeurige volgorde dat je niet snel de juiste ingang te pakken hebt. Het is ook jammer dat de hoofditems in dat menu alleen fungeren als trigger voor het uitklapmechanisme en niet (ook) als eigen ingang. Als je doorklikt naar een subcategorie en dan via het kruimelpad weer terug naar het bovenliggende niveau kom je wel uit op dat overzicht.

Je zou het met gedegen praktijktesten moeten onderzoeken, maar ik vermoed dat een verregaande versimpeling van de navigatie- en catalogusstructuur de vindbaarheid van producten en dus de gebruiksvriendelijkheid van de webwinkel als geheel ten goede zou komen. Gelukkig biedt de site een kruimelpad als extra houvast tijdens het navigeren op de woelige Allekabels-baren.

Sorteren, selecteren en zoeken **

Sorteren is alleen mogelijk op prijs en dat doe je door te klikken op een icoon rechtsboven het productoverzicht. Nogmaals klikken levert een sortering in de andere richting op.

Het maken van selecties is eigenlijk nauwelijks mogelijk. Nadat je naar een categorie bent genavigeerd kun je maximaal één filter toepassen om je selectie te verkleinen. Deze filteropties verschijnen in de rechterkolom en zijn ook beschikbaar via een icoon naast het sorteericoon. De meeste filteropties zijn feitelijk gewoon productsoorten, bijvoorbeeld een filter voor printerkabels is usb-kabels. Daarnaast kun je soms filteren op productkenmerken als lengte, kleur, uitvoering, of technische specificaties. Maar steeds is maar één keuze tegelijkertijd mogelijk. Bij een zeer grote catalogus als van Allekabels.nl is dat absoluut ontoereikend en eerlijk gezegd onbegrijpelijk. De grote concurrent doet dit stukken beter.

De zoekfunctie geeft na drie ingevoerde tekens tien suggesties en doet dat strikt op basis van de invoer; bij typfouten krijg je geen geldige suggesties. Wel worden suggesties getoond op basis van eerder (klaarblijkelijk door andere bezoekers) ingevoerde verkeerd geschreven zoektermen, maar die leveren meestal niks op bij doorklikken. Heel soms worden er relevante resultaten getoond bij het daadwerkelijk doorvoeren van een (verkeerd geschreven) zoekopdracht, maar meestal niet. De zoekfunctie is verre van intelligent wat dit betreft.

Vormgeving **

De vormgeving van de homepage zet zich door op de rest van de website, met als verschil dat de overzichtspagina’s van de hoofdcategorieën kadertjes bevatten met vrijstaande afbeeldingen passend bij de subcategorieën. Dit geeft wat smoel en kleur aan de verder eentonige vormgeving die gedomineerd wordt door de steunkleuren donkergrijs en oranje.

De subcategorieën hebben deze visuele navigatie niet en laten gewoon de producten zien in een lijstopsomming. Deze is ook niet te veranderen in bijvoorbeeld een rasterweergave en ook is het aantal producten per pagina niet in te stellen. Dit aantal is overigens met honderd producten per pagina vrij fors. Je kunt bladeren tussen de pagina’s maar niet naar een specifieke pagina springen, doordat een paginanummeroverzicht ontbreekt.

Als je op een overzichtspagina met je muis over een productafbeelding gaat verschijnt er een pop-upje met een ongeveer tweemaal zo grote afbeelding. Klik je door naar een productpagina dan heb je die optie gek genoeg niet. Er wordt een relatief kleine afbeelding getoond waarop je dus op geen enkele manier kunt inzoomen. Dat is natuurlijk totaal niet van deze tijd. Als je weet hoe dat moet kun je met een trucje de originele (en meestal iets grotere) versie van de afbeelding wel zien, maar mijn ervaring is dat de meeste websurfers daarvan niet op de hoogte zijn. Het rare is dat de extra afbeeldingen die soms op productafbeeldingen staan wél te vergroten zijn door erop te klikken.

De productpagina’s zijn traditioneel van opzet en bieden een redelijke tot ruime hoeveelheid productinformatie. Een handigheid is de knop om een productvraag te stellen. Als je daarop klikt kom je op de contactpagina terecht, met automatisch ingevuld de bijbehorende productcode.

Een nadeel qua vormgeving vind ik de relatief kleine letters op de site; 12px voor broodtekst is erg klein naar hedendaagse maatstaven. De meeste teksten zijn daardoor minder prettig te lezen, hetgeen verergerd wordt door de grijze kleur ervan. Wat de leesbaarheid ook niet ten goede komt is de afwezigheid van bullets bij de specificatieopsommingen op de productpagina’s, evenals het gebrek aan vormgeving van tussenkopjes.

Techniek en gebruiksvriendelijkheid ***

Tijdens mijn bezoeken was de site regelmatig even traag en ook kreeg ik één keer PHP-fouten te zien. Maar dat kan komen door onderhoud dat net op dat moment plaatsvond. Ik heb geen structurele technische problemen ondervonden.

Wel scoort de gebruiksvriendelijkheid van de site minder hoog door de gebrekkige catalogusontsluiting en de minder prettig vormgegeven teksten.

Pluspunt daarentegen is dat de site responsive is en op mobiele apparaten goed werkt, mede door de summiere vormgeving razendsnel is en dat hij beveiligd is met het https-protocol.

Teksten en informatievoorziening ****

Wat als eerste opvalt aan de teksten op de site – vooral in de interface – is het forse aantal spatiefouten, vaak ook nog gecombineerd met onjuist hoofdlettergebruik. De informatieve teksten zijn taalkundig gelukkig wel redelijk tot uitstekend, hoewel soms wat gekunsteld. De aanspreekvorm is u en daarvan wordt voor zover ik heb gezien ook niet van afgeweken.

In elk geval is de hoeveelheid informatie zeer goed voor elkaar, bij de meeste producten wordt ruim voldoende informatie verstrekt en op de overzichtspagina’s staan vaak forse lappen tekst met technische achtergrondinformatie. Dit komt natuurlijk met name de SEO ten goede, maar de teksten zijn ook voor menselijke bezoekers wel degelijk informatief en goed leesbaar. En ook de informatievoorziening over het bedrijf zelf en de service-informatie is prima in orde.

E-commerce *****

Het bestellen verloopt via vier stappen, van winkelwagen naar betalen. Het adres in de bestelformulier wordt automatisch ingevuld op basis van postcode en huisnummer, wat altijd handig is. Bestellingen die voor 22 uur worden gedaan heb je de volgende werkdag of zaterdag in huis. De betaalopties zijn iDeal, achterafbetaling, PayPal, creditcard en vooruitbetaling. Voor buitenlandse klanten is er ook nog Sofort, Giropay en Bancontact beschikbaar. Alleen iDeal, Bancontact en vooruitbetaling zijn gratis, voor de overige opties moet je 0,85 euro betalen.

De bezorgkosten bedragen afhankelijk van de bezorgmethode voor Nederland en België 3,95 of 4,95 euro, hetgeen schappelijk is. Gratis bezorgen boven een bepaald orderbedrag is er echter niet bij.

Mijn testbestelling werd keurig de volgende werkdag bezorgd in een bubbeltjesenvelop. Helaas bleek het artikel defect. Op mijn melding daarover kreeg ik snel een keurige verontschuldiging plus het aanbod dat er direct een vervangend exemplaar gezonden zou gaan worden, waarbij het defecte artikel niet teruggestuurd hoefde te worden. Prima service! Gelukkig werkte het vervangende exemplaar prima.

Conclusie ***

Zoals meestal in deze rubriek valt er niets te mopperen over de orderafhandeling van deze webwinkel. Wat dat betreft is de branche volwassen en gaat er zeker bij de grotere winkels logistiek en financieel eigenlijk maar zelden wat mis.

Maar wat we ook vaak zien is dat de catalogusontsluiting tegenvalt. Blijkbaar is dat de achilleshiel van menige webshop. En dat is dan weer erg jammer, want een efficiënte manier van producten vinden en selecteren is voor de bezoekers en klanten wel de kern van elke webwinkel. Je kunt een winkel nog zo leuk aankleden of nog zo’n groot assortiment aanbieden, als bezoekers niet makkelijk precies datgene kunnen vinden wat ze zoeken dan schiet de shop toch echt tekort.

Allekabels.nl schiet wat mij betreft een beetje tekort qua vormgeving (die is gedateerd en saai), maar laat vooral forse steken vallen bij de catalogusontsluiting; die is echt onder de maat. Andere aspecten zijn wel weer goed op orde, dus als geheel wil ik toch een voldoende geven: drie sterren.