Twinkle | Digital Commerce

Takeaway benadrukt eigen ambities op bezorggebied

2018-10-10
1000562
  • 1:25

Takeaway.com heeft zich ten doel gesteld de grootste logistieke speler te worden in elke stad waar zijn eigen bezorgdienst Scoober actief is. Dat laat ceo Jitse Groen weten bij de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal.

'In veel van de 33 Europese steden waar wij Scoober, onze bezorgservice voor restaurants, aanbieden, zijn we al verreweg het grootste merk voor levering van levensmiddelen en de grootste logistieke service', aldus Groen vanmorgen. 'Om de grootste logistieke speler in elke Scoober-stad te worden, zullen we onze investeringen verhogen.'

Ommezwaai

In het verleden gaf Takeaway.com meerdere keren aan geen interesse te hebben in het uitbreiden van de eigen bezorgdienst. Aan logistiek zou lastig te verdienen zijn en de markt ervoor 'nog niet bestaand', merkte het bedrijf eerder op bij Twinkles zustertitel MarketingTribune. Een jaar geleden gaf Groen echter blijk van een koerswijziging: het aandele van Scoober in de omzet van Takeaway.com, destijds 1,2 procent, moest binnen afzienbare tijd naar 5 procent worden opgeschroefd.

Derde-kwartaalcijfers

In het derde kwartaal van dit jaar groeide het aantal orders bij Takeaway.com met 31 procent naar ruim 22,3 miljoen. In Duitsland, op Europees niveau het belangrijkste land op de maaltijdbezorgmarkt, namen de bestellingen met 36 procent toe, tegenover 20 procent in Nederland; inmiddels is het aandeel Duitse orders nagenoeg even groot als het aantal Nederlandse.

De categorie other leading markets groeide echter nog sterker dan de Duitse: die omvat België, Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Luxemburg, Portugal, Bulgarije, Roemenië en Israel. Voorheen hoorde ook Frankrijk tot die post, maar daar heeft Takeaway.com zich in februari dit jaar teruggetrokken.

Lees ook: 'Thuisbezorgd.nl toch ambitieus op bezorgmarkt' (04-08-'17)