Twinkle | Digital Commerce

5 tips: verhoog je kerstomzet via Amazon

2018-10-30
1000562
  • 4:36

Amazon is in Europa verreweg het grootste e-commerce platform. Steeds meer Nederlandse bedrijven willen hiervan profiteren. Met alle bijzondere dagen in Q4: Black Friday, Cyber Monday en Kerstmis geef je je omzet via Amazon gemakkelijk een enorme boost. Vorig jaar steeg de omzet van Amazon wereldwijd van 43,74 miljard dollar in Q3 naar 60,45 miljard dollar in Q4. Een stijging van ruim 38 procent.

Tekst: Andreas Giese

De kerstperiode is hiervoor een uitgelezen kans. De feestdagen, met name Kerst, is niet alleen in ons land een omzet aanjager. Door de groei van Amazon wordt verkopen via Amazon op internationaal niveau steeds interessanter. Vooral omdat Amazon zijn immense bereik via zijn marktplaats toegankelijk heeft gemaakt voor externe aanbieders. Iedereen voelt dat er iets gaat gebeuren als Amazon Nederland tot een belangrijke afzetmarkt promoveert.

Het is goed om je te realiseren dat Amazon steeds vaker als zoekmachine fungeert. In Duitsland zocht in het laatste kwartaal van 2017 34 procent van de consumenten via Amazon naar een product, terwijl dat via Google slechts 15 procent was. Wat moeten bedrijven doen om nog dit jaar te profiteren van de lucratieve kerstperiode via Amazon? Hierbij vijf tips om te scoren op Amazon.

1. Selecteer lucratieve producten

Op de eerste plaats is het natuurlijk belangrijk dat je een assortiment kiest dat via Amazon op Europees niveau kan worden aangeboden. Bedenk welke producten het goed zullen doen tijdens de kerstperiode. Dat kan per land verschillen. Winterjassen zullen het wellicht niet goed doen in Zuid-Spanje. Het assortiment moet vervolgens de gehele periode up-to-date zijn. De prijzen, de voorraad en productinformatie moeten per land kloppen. Bedrijven in Nederland kunnen het plaatsen van producten zelf doen of uitbesteden aan een bureau dat gespecialiseerd is in Amazon marketing. Het plaatsen van producten is een tijdrovend proces en kan ervoor zorgen dat de opstart van het account wordt uitgesteld door Amazon. Als je weinig ervaring hebt met het verkopen op Amazon dan kun je het beter uitbesteden.

2. Etaleer de producten optimaal

Als de consument op de productpagina belandt, is het belangrijk dat hij overgaat tot een aankoop. Met goede productinformatie en duidelijke afbeeldingen realiseer je hogere conversies en presteren de advertentiecampagnes beter. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Producten met goede afbeeldingen verkopen beter. Zeker bij fashion en lifestyle producten worden de afbeeldingen veel bekeken en ingezoomd. Te beperkte of kleine afbeeldingen zijn funest voor de advertentiecampagnes. Het is raadzaam voor producten om alle mogelijkheden van afbeeldingen en video’s te benutten. Maar ook als de orders binnenkomen is het belangrijk om de productinformatie te blijven optimaliseren. Want wanneer de productinformatie niet klopt, krijgt je als aanbieder te maken met hogere retourpercentages en slechte reviews.

Bedrijven met een geregistreerd merk kunnen profiteren van extra tools op Amazon zoals een eigen Amazon Store en Enhanced Brand Content (EBC). Als merk kun je op Amazon je eigen Amazon Store opzetten. Via de Amazon Store kun je jouw gehele assortiment laten zien en je kunt de Store opmaken in een eigen look and feel. EBC is een premium feature waarmee je beleving, specificaties en afbeeldingen kunt toevoegen aan je productpagina.

3. Profiteer van Amazon labels en promotions

Consumenten kopen graag aanbevolen producten. ‘Amazon’s Choice’ en ‘Bestseller’ zijn bekende labels van Amazon. Het label ‘Amazon’s Choice’ krijg je als je de nummer één positie hebt op het product zoekwoord en het ‘Bestseller’ label krijg je wanneer je het meest verkochte product heb in de productcategorie. Speciale promoties zoals aanbiedingen, voordeelabonnementen en coupons zorgen ook voor extra conversie. De toekenning van labels zijn te beïnvloeden door meer verkopen en een betere zichtbaarheid te realiseren.

4. Zorg voor een optimale zichtbaarheid.

Zonder bezoekers op de productpagina’s zal er ook geen verkoop plaatsvinden.

Je bereikt op Amazon bezoekers door organisch binnen Amazon goed te ranken en te adverteren. De zoekwoorden moeten binnen de content van het specifiek product verwerkt worden. Alleen zo word je organisch vindbaar op de relevante zoekwoorden. Adverteren zorgt niet alleen voor omzet, het helpt ook om een bestseller label te verkrijgen en om de organische vindbaarheid positief te beïnvloeden. Bedrijven kunnen op Amazon adverteren door middel van ‘Sponsored Products’ en ‘Sponsored Brands’. Voor Amazon Vendors (productverkoop door Amazon zelf) is er tevens de mogelijkheid voor ‘Product Display Ads’.
Het afrekenmodel is gebaseerd op cost-per-click op basis van een veilingsysteem. Er worden dan automatisch productadvertenties gegenereerd. Voor een onervaren Amazon verkoper kan dat in het begin behoorlijk ingewikkeld zijn en veel tijd kosten.

5. Verdien positieve reviews en maak waar wat je belooft

Positieve reviews zorgen voor vertrouwen, betere organische ranking en hogere verkoop.
Dat is des te belangrijker als je ook na de kerstperiode wilt doorgaan met verkopen via Amazon. Positieve reviews moet je ‘verdienen’. Dit kun je het beste doen door te doen wat je belooft. Wanneer je veel positieve reviews hebt kun je het aantal sterren ook meenemen in je advertenties. Voor je gaat adverteren moet je zorgen dat je hele fulfilment in orde is. Een slechte fulfilment is een belangrijke oorzaak voor een negatieve review ook al voldoet het product aan de verwachtingen. Zorg er dus voor dat je je aan alle voorwaarden van Amazon houdt. Reageer snel op vragen van consumenten en lever op de afgesproken dag en tijd. Uiteindelijk kunnen veel slechte reviews zorgen voor schorsing van je Amazon-account. De fulfilment en bijbehorende klantenservice kun je ook uitbesteden aan Amazon middels FBA (Fulfillment By Amazon). Dan weet je zeker dat het goed komt.

Als een product goed verkoopt, is het belangrijk dat het niet uitverkocht raakt. Als een product bij jou niet meer op voorraad is dan kun je de opgebouwde rankings verliezen en worden je advertenties niet meer vertoond. Je verliest een deel van je autoriteit en moet dit weer opbouwen wanneer het product weer op voorraad is.

CONCLUSIE

De aankomende kerstperiode is een mooi moment om te profiteren van het grote bereik van Amazon. Het is belangrijk om de zichtbaarheid, content en fulfilment op topniveau te krijgen. Amazon stelt geregistreerde merken extra marketingtools ter beschikking.

Andreas Giese is oprichter en ceo van Dexport.