Twinkle | Digital Commerce

PostNL herkent zich niet in cijfers van Kassa

2018-09-24
1500844
  • [nieuws]
  • 1:40

Volgens Kassa is één op de drie consumenten ontevreden over de pakketbezorging door PostNL. De marktleider zelf herkent zich niet in die cijfers.

In de afgelopen zaterdaguitzending besteedde Kassa aandacht aan de pakketbezorgdiensten van PostNL. Uit een eigen enquête van het consumentenprogramma bleek dat 35 procent van de respondenten ‘niet tevreden’ is over de service. Van de mensen uit deze groep die een klacht indienden bij PostNL, was 86 procent niet content met de geboden oplossing.

Ondertussen stijgt het aantal klachten, althans op Klachtenkompas; op deze site van de Consumentenbond kwamen heel vorig jaar 1.374 meldingen binnen over PostNL, dit weekend stond de teller al op 2.031 terwijl de drukste periode van het jaar nog moet komen.

Klachtenregistratie

Gevraagd naar een reactie schrijft PostNL aan Twinkle, in lijn met de reactie van operationeel directeur Leendert-Jan Plaisier in de studio: ‘De cijfers van Kassa komen niet overeen met onze eigen klachtenregistratie. Over alle pakketten die wij bezorgen, ontvangen we over 0,05 procent een klacht. De bezorgmarkt is in de afgelopen jaren hard gegroeid; meer dan verdubbeld in vijf jaar. Wij passen onze organisatie aan om al deze pakketten, gemiddeld zo’n 700.000 per dag, goed te bezorgen.’

Bij het genoemde percentage volgt er een klacht over één op de tweeduizend leveringen. PostNL benadrukt echter dat ‘elke klacht er één te veel is’ en zegt signalen als deze van Kassa zeer serieus te nemen. ‘Dit helpt ons om onze werkzaamheden te verbeteren.’

Complimenten en klachten doorgeven

Toch komt uit het ontvangerstevredenheidonderzoek, dat PostNL vorig jaar introduceerde, een heel ander beeld naar voren. ‘Wij vragen ontvangende consumenten of ze tevreden zijn over de bezorging. Gemiddeld krijgen onze bezorgers een 8,5. De complimenten geven we door aan de betreffende bezorger, want die zijn ook voor hen bedoeld. Zitten daar klachten tussen, dan nemen we dit ook op met de bezorger. Mocht een bezorger herhaaldelijk in de fout gaan, dan volgen er uiteraard consequenties.’