Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in ... Saoedi-Arabië

2024-08-14
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:59

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Saoedi-Arabië heeft ambitieuze plannen om de e-commerce uit te breiden.

Saoudi-Arabië heeft grootse plannen om een belangrijke nationale, regionale en internationale markt voor e-commerce te worden. Dit heeft onder andere te maken met de zogeheten Vision 2030-strategie van het land, waarin overkoepelende economische doelstellingen opgenomen zijn die de groei van de digitale economie stimuleren. In het plan wordt e-commerce genoemd als een cruciale hefboom om de expansie van kleine en middelgrote bedrijven te bevorderen, die ongeveer 20 procent van het bruto binnenlands product (bbp) van het land voor hun rekening nemen.

De Saoedische e-commerce had in 2023 een omzet van omgerekend ruim 9 miljard euro, waarmee het land de 28ste plek inneemt op de wereldranglijst met grootste online markten. De verwachting is dat de online omzet tot 2027 jaarlijks met 13,5 procent zal toenemen. Ook wordt verwacht dat de online sales in 2027 de 28 miljard euro en in 2030 zelfs 40 miljard euro zal overschrijden, aldus Digital Commerce.

Verplichtingen online retailers

Daarnaast zijn er nieuwe investeringen gedaan om de opslag-, fulfilment- en vrachtwagencapaciteit in het land te vergroten. Om het vertrouwen van consumenten en zakelijke kopers te vergroten en fraude te bestrijden, schrijft Digital Commerce 360, heeft Saoedi-Arabië nieuwe regels uitgevaardigd die online retailers verplichten het volgende aan te bieden: informatie over de garantie, meerdere betalingsmogelijkheden, tracking, procedures voor het annuleren van bestellingen en terugbetalingsinstructies. Op Statista is te lezen dat het bevolkingsaandeel met internettoegang in Saoedi-Arabië in de komende vijf jaar blijft steken op de huidige 98 procent. De groep met internettoegang is de afgelopen jaren steeds toegenomen.

Top-5

Van de Saoedische consumenten doet 55 procent online onderzoek voor een grote aankoop, waarbij reviews een erg belangrijk onderdeel zijn. Volgens Ecommercedb bestond in 2023 de top-5 online winkels op de Saoedi-Arabische e-commercemarkt uit Jarir.com, Nahdionline.com, Amazon.sa, Extra.com en Namshi.com. De top-3 grootste online winkels heeft samen een marktaandeel van 39,4 procent in de top-100 shops op de Saoedi-Arabische e-commercemarkt. Met 96,2 procent is Visa de meest aangeboden online betaalmethode in 2023. Andere veelgebruikte betaalopties op die markt zijn mada (e-wallets) met 75 procent en onder rembours (55,8 procent).