Twinkle | Digital Commerce

Omzet PostNL licht gestegen, zorgen om post blijven aanwezig

2024-08-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

Post- en pakketbezorger PostNL heeft in het tweede kwartaal 6 procent meer pakketten bezorgd. De omzet is licht gestegen, maar er zijn nog steeds zorgen over de postdivisie.

Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde kwartaalcijfers. De omzet van het bedrijf kwam in het tweede kwartaal uit op 795 miljoen euro, 3 procent hoger dan diezelfde periode een jaar eerder.

Langzaam richting groeiprognose pakketten

Volgens PostNL wordt er vooruitgang geboekt met de strategische acties die in februari aangekondigd zijn. Herna Verhagen, ceo PostNL, zegt hierover in het persbericht: ‘De totale volumegroei bij Pakketten neemt toe en beweegt zich langzaam maar zeker in de richting van onze groeiprognose voor 2024. Meer in het algemeen werd de e-commerce markt beïnvloed door de weersomstandigheden, met name in de kledingsector. Ondertussen hebben we in Nederland wel wat marktaandeel gewonnen. Binnenlandse volumes zijn slechts licht stegen. Voor internationale klanten werd daarentegen een sterke groei gerealiseerd.’

Onderzoek naar bezorging binnen twee dagen gaat gestaag door

‘In het eerste halfjaar daalde de hoeveelheid post bij Mail in Nederland met ruim 7 procent en was er wederom sprake van een verdere verschuiving richting niet-24-uurspost’, meldt Verhagen daarnaast. ‘In combinatie met de hoge arbeidskosten heeft dit geleid tot een resultaat van slechts 1 miljoen euro. Momenteel onderzoeken we een soepele overgang voor post die niet onder de Universele Postdienst valt, naar bezorging binnen twee dagen. De post die we volgens de Postwet moeten bezorgen is al verlieslatend, waardoor de stabiliteit van de postdienstverlening in Nederland steeds verder onder druk komt te staan. De overheid beschouwt overbruggingsmaatregelen als noodzakelijk en verkent deze momenteel. In aanvulling daarop, zijn wij van mening dat een financiële bijdrage deel zou moeten uitmaken van deze overbruggingsmaatregelen.’ PostNL gaat uit van kostenbesparingen van circa 40 miljoen euro in 2024, op basis van de verdere aanpassingen van de processen in het huidige bedrijfsmodel.