Twinkle | Digital Commerce

AI-gedreven productomschrijvingen: een route naar betere conversies

2023-11-07
1000562
  • 2:12

Het e-commercelandschap is continu in beweging, maar productomschrijvingen krijgen vaak niet de aandacht die ze verdienen. Doorgaans zijn ze een kopie van de fabrikant, aangevuld met enkele SEO-termen. Mits strategisch toegepast, kan het gebruik van AI dit proces transformeren.

Tekst: Ton Wesseling

Alvorens in AI-gedreven productomschrijvingen te duiken, is het essentieel om de huidige positionering van productinformatie te evalueren. Experimenteer met het meer of juist minder zichtbaar maken van productinformatie. Vraag meer of minder aandacht voor deze informatie, positioneer boven of onder de lijn waar content direct zichtbaar is en experimenteer met alleen een intro tonen.

Segmentatie

Analyseer de impact van de verschillende varianten op interactie en verkoop. Elke positionering en vorm zal een bepaald effect hebben, maar je bent niet op zoek naar het totale effect. Je moet leren begrijpen voor welke producten het veel zichtbaarder tonen van de productinformatie veel effect heeft en voor welke producten weinig effect. Dit geeft een indeling van je producten op basis van productomschrijvingbelang. Je gaat je nu focussen op het segment waar productomschrijvingen veel effect hebben.

Verdeel deze overgebleven producten verder in segmenten gebaseerd op de koopbeslissingscomplexiteit van de klant. Identificeer welke items spontaan worden gekocht en welke een grondige overweging vereisen (vergelijk bijvoorbeeld het aantal interacties tot aankoop). Deze stap zal onthullen welke productgroepen baat kunnen hebben bij uitgebreidere of beknoptere beschrijvingen.

AI-implementatie

Als je producten verkoopt waar klanten even over na willen denken, genereer dan uitgebreide beschrijvingen die de voordelen van het product en de unieke waarde van het kopen bij deze webshop benadrukken. In het geval dat je artikelen aanbiedt waarbij klanten eerder neigen naar impulsieve aankopen, maak dan kortere, pakkende opsommingen die een alibi geven om die aankoop achteraf te verantwoorden. Gebruik AI om gestandaardiseerde tekstbestanden te creëren voor elk product in elk segment, waarbij SEO-keywords en consistente structuur behouden blijven. Het correct voeden van de AI met relevante prompts en informatie zal een uniforme inhoud garanderen die afgestemd is op de informatiebehoefte van elk segment.

Optimalisatie en feedback

Implementeer een feedbacksysteem voor klanten om de kwaliteit van productomschrijvingen te beoordelen. Gebruik deze feedback, samen met verkoopdata, om de AI-prompts te verfijnen. Deze cyclus van aanpassing en her-implementatie zal helpen om een steeds effectiever tekstmodel voor elk segment te ontwikkelen.

Deze strategie stelt webshops in staat om het schrijven van productomschrijvingen te automatiseren, terwijl de kwaliteit en relevantie van de content wordt behouden. Met een iteratief en datagedreven proces, kunnen AI-gedreven productomschrijvingen niet alleen de last van handmatige tekstcreatie verminderen, maar ook een verrijkte winkelervaring bieden, wat leidt tot betere conversies.

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, evidence-based growth specialist, voor analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het originele artikel kun je hier lezen.