Twinkle | Digital Commerce

‘Goede afspraken zijn superbelangrijk met influencers’

2018-09-11
37572113
  • [events]
  • 1:47

Bouw als retailer of merk vooral zelf aan relaties met influencers, besteed niet alles uit. Maak vervolgens heldere afspraken, want de spreekwoordelijke devil is in the detail. ‘Hoe moeilijk kan het zijn om de juiste hashtag te gebruiken?’

Nog vrij moeilijk, weten ze inmiddels bij Made.com. De online interieurwinkel deelde vanmiddag bovenstaande en andere lessen tijdens het eerste Influencer Marketing Event in Utrecht.

Eerst het doel en de doelgroep

Daniëlle Schoop, verantwoordelijk voor PR in de Benelux, legde uit dat samenwerking met influencers altijd gebeurt vanuit een vooraf vastgesteld doel. ‘Vervolgens bepalen we de doelgroep. We zien dat mensen van na 2000 erg veel delen op social media, net als de babyboomers’, geboren tussen 1960 en 1980 in deze definitie (zie afbeelding). ‘Daar tussenin zit een relatief stille generatie van millennials, die vergt een andere benaderingswijze.’

Na de bepaling van het doel en de doelgroep selecteert Made.com influencers en sociale media voor de boodschap; soms wordt voor verschillende kanalen andere content gemaakt. De influencers wisselen steeds en ze moeten vooral goed passen bij het geëtaleerde product.

‘Influencers leven in onze producten’

Schoop wees op het belang van directe relaties met influencers. ‘Die betrokkenheid levert voor ons het meeste op. Bij Made.com sluiten we veel barter-deals, influencers kunnen onze producten gebruiken voor hun inrichting. Zij en hun vrienden leven letterlijk in onze producten, dus die komen vaak in beeld. Het doel is dat mensen bij een nieuwe bank niet meteen naar blauw-geel gaan, maar dat ze denken aan Made.com.’

Crowd designing

Influencers dragen bij aan de brand expansion van Made.com, dat wekelijks twee (!) nieuwe collecties presenteert. Ook het eigen TalentLab dient de merkexpansie, legde countrymanager Damien Poelhekke vandaag naast Schoop uit; mensen met een passie voor design kunnen een schets, prototype of product onder de aandacht brengen, dat bij voldoende animo annex inleg van anderen door Made.com in productie wordt genomen. Deze makers zijn net zo goed ambassadeurs, net als de 'investeerders'.

Made.com naar winst

Made.com wil  ‘design democratiseren’, zo is de missie. Het bedrijf is momenteel actief in zes landen, maar wil dat aantal de komende twee jaar meer dan verdubbelen. Vorig jaar werd afgesloten met een omzet van 142 miljoen pond, dit jaar worden de eerste zwarte cijfers verwacht.