Twinkle | Digital Commerce

India introduceert e-commerce vluchten

2018-09-11
1000562
  • 1:11

De Indiase e-commerce markt groeit in zo’n snel tempo dat vliegmaatschappij SpiceJet er speciale vliegtuigen voor inzet. Vanaf volgende week verzorgen die next en same day leveringen uit het eigen assortiment en dat van verkooppartners, waaronder Amazon.

‘Er vindt een e-commerce boom in het land plaats’, constateert Ajay Singh, voorzitter en medeoprichter van de luchtvaartmaatschappij. De 'e-commerce airline' heet SpiceStyle: vanaf komende week gaan vier nieuwe, speciaal ingerichte Boeing 747-toestellen - het luchtruim in. Volgend jaar komen daar nog eens zes bij.

De vliegtuigen vervoeren online bestelde pakjes op binnenlandse lijnvluchten: zo worden lange afstanden afgesneden in het op zes na grootste land van de wereld. Het eigen aanbod van de luchtvaartmaatschappij is ook bestelbaar tijdens passagiersvluchten van SpiceJet.

Wereldtop

Volgens onderzoeksbureau eMarketer vertegenwoordigen de verkopen uit online kanalen er tegen 2020 waarschijnlijk zo’n 72 miljard euro. Dat maakt India tot één van de landen met de grootste e-commerce potentie wereldwijd. Retailreuzen Amazon en Walmart zetten er daarom gretig voet aan grond en vochten een strijd uit om plaatselijke grootmacht Flipkart, die uiteindelijk dit voorjaar in het voordeel van Walmart uitviel.

SpiceJet heeft een strategisch partnerschap met Amazon beklonken; het volledige SpiceStyle-assortiment is beschikbaar op diens Prime-portaal, tegen een introductiekorting van 25 procent.

Lees ook: ‘India heeft op twee na grootste e-commerce potentie’ (11-05-’18)