Twinkle | Digital Commerce

Nieuw e-dc Hema drukt zwaar op online omzetgroei Q2

2018-09-27
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Hema levert sinds kort webshopbestellingen vanuit zijn nieuwe distributiecentrum, waar het bedrijf onder meer robots geïnstalleerd heeft. Die inspanningen drukten de omzet in het tweede kwartaal, waarover Hema zich 'ontevreden' voelt.

Dat zegt ceo Tjeerd Jegen vanmorgen bij de presentatie van de kwartaalcijfers over de maanden mei tot en met juli. De gefaseerde ingebruikname van het nieuwe e-dc verlaagde de verwerkingscapaciteit van webwinkelorders. Daardoor kwam de online omzetgroei in het tweede kwartaal uit op 8 procent, waar dat in dezelfde periode vorig jaar maar liefst 40 procent was.

Die tijdelijke omzetdip is echter de moeite waard, aldus Jegen: 'We zijn hierdoor optimaal gepositioneerd voor het traditioneel sterkere derde en vierde kwartaal.'

Neerwaartse lijnen

De online omzet blijkt de enige teller die de afgelopen maanden in de plus eindigde, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Hema zag zijn netto omzet dalen met 0,2 procent naar 286,5 miljoen euro, met daarbij een EBIT-daling van 6,9 procent naar 23,1 miljoen. Desalniettemin een opsteker onderaan de streep: ook het verlies daalde, van 29,1 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2017 naar 10,2 miljoen euro aan het eind van de huidige periode.

Warm weer, stakingen en redesign

Hema verklaart de tegenvallende resultaten door het aanhoudende warme weer in Europa en de stakingen in het Franse OV. Daarnaast schroefde het warenhuis vanwege de overgang naar een nieuw e-commerce platform en de ingebruikname van het e-dc zijn marketingactiviteiten tijdelijk terug.