De Blokker Holding heeft afgelopen jaar 98 miljoen euro aan inkomsten geboekt online, 24 procent meer dan in 2013. ‘Met de lancering van Nextail, de online organisatie voor de winkelformules van Blokker Holding, heeft e-commerce binnen het concern een sterke impuls gekregen.’
Dat schrijft de nummer 17 van de Twinkle100 in een bericht over de afgelopen jaarcijfers. De totale omzet van de Blokker Holding kwam vorig jaar uit op bijna 2,1 miljard euro, 1,1 procent minder dan 2014. Gisteren maakte een andere grote speler uit de Nederlandse winkelstraat, Hema, een soortgelijke omzetval (1,3 procent) bekend.
Nextail
Net als Hema probeert Blokker het tij (onder andere) met investeringen in e-commerce te keren. Afgelopen jaar werd Nextail gelanceerd, waarin de online activiteiten voor de verschillende ketens (waaronder Blokker, Leen Bakker, Marskramer, Xenos, Intertoys en Bart Smit) zijn gebundeld. Antoine Brouwer kwam over van Media Markt om de online kar te trekken. ‘Blokker moet een online topspeler worden’, vertelde hij afgelopen najaar aan Twinkle. Ambitie: 10 procent van de omzet uit e-commerce, ofwel 300 miljoen euro in 2017. Afgelopen jaar kwam het online omzetaandeel uit op een kleine 5 procent. In 2013 ging het om nog geen 3 procent.
Distributiecentrum voor e-commerce
De Blokker Holding, die in februari een reorganisatie aankondigde, laat vandaag weten 'versneld' in te zetten op omnichannel. Afgelopen jaar werd meer dan 20 miljoen euro geïnvesteerd in logistiek en ict ('vooral e-commerce en e-fulfilment'). Komend najaar wordt in Gouda een nieuw distributiecentrum voor e-commerce in gebruik genomen. Daarmee wordt de logistieke afhandeling van weborders van de verschillende formules gecentraliseerd.
Lees ook: ‘Met omnichannel bestaan we nog eens 120 jaar’ (10 februari 2015)
1,1% en 1,3% voor Blokker en Hema. Dan kun je toch wel stellen dat er een soortgelijke trend bezig is. Ze moeten meer inzetten op online commerce en die groeimarkten pakken.