Twinkle | Digital Commerce

Advertenties domineren zoekresultaten Amazon.com

2018-09-12
1056594
  • 1:10

Amazon.com staat bol van de reclame. Bij zoekacties krijgen Amerikaanse shoppers vaak alleen maar gesponsorde resultaten in hun blikveld.

Om de reguliere resultaten te zien moeten bezoekers scrollen; vaak komen ze dan eerst eigen merkproducten van Amazon tegen. Pas daarna, ver onder de spreekwoordelijke ‘vouw’, verschijnen de organische resultaten. Dat doet zich voor op smartphones, maar ook op desktops.

Een zoekactie op ‘cereal’ op Amazon.com leverde Recode onderstaand beeld op. Eerst verschijnen de gesponsorde resultaten van onder andere Kellogg’s en Quaker, daarna die van Amazon’s eigen 365 Everyday Value, dan pas de organische (lees: onbetaalde) resultaten van deze en andere ontbijtgraanaanbieders:

Productadvertenties

‘Als het voelt alsof de site van Amazon helemaal vol staat met advertenties, dan komt dat doordat het ook zo is’, schrijft Recode. Amazon biedt adverteerders al sinds 2012 de mogelijkheid om producten te promoten in zoekresultaten, op basis van een biedsysteem á la Google Ads (voorheen AdWords). De laatste tijd is het bedrijf een stuk ‘agressiever’ geworden, aldus Recode. Uit een steekproef van de gezaghebbende tech-site blijkt dat advertenties verschijnen na alle productzoekopdrachten op Amazon.com, ‘from the vague to the hyperspecific’, ook als er merknamen in staan.

Offensief op de online advertentiemarkt

Duidelijk is dat Amazon meer munt wil slaan uit de advertentiemarkt. De e-commerce gigant trok zich terug uit Google Shopping en biedt retailers inmiddels ook de mogelijkheid om te adverteren buiten Amazon zelf.