Twinkle | Digital Commerce

Minister van Financiën waarschuwt e-tailers: 'Beteugel afbetalingen'

2018-09-12
1000562
  • 1:40

Eén op de drie Nederlanders die op afbetaling koopt bij webwinkels, heeft een betalingsachterstand, blijkt uit een nieuw rapport van de Autoriteit Financiële Markten. Minister van Financiën Wopke Hoekstra deelt zijn zorgen daarover vandaag in de Tweede Kamer.

In de totale 'consumptief kredietmarkt' betreft het aandeel 'verzendhuiskredieten' - verstrekt door webwinkels en postorderbedrijven - een kleine vijf procent. De categorie kent echter een alarmerend hoog betaalachterstandspercentage. Ter vergelijk: bij aflopende kredieten loopt slechts 9 procent van de betalers achter, bij doorlopende kredieten is dat slechts 4,5 procent.

Online nog te aantrekkelijk

Minister Hoekstra is van plan het hoge percentage betalingsachterstanden bij verzendhuiskredieten - 34 procent in 2017 - snel naar beneden te brengen. Hij hoopt dat te bereiken door e-tailers te waarschuwen het betalen op afkoop minder aantrekkelijk te maken. In een Kamerbrief, waarin hij zich baseert op het rapport van de AFM, attendeert de minister de Tweede Kamer op de kwestie. 'Het aangaan van een lening online voelt vaak anoniem, kan snel en is gemakkelijk', aldus een bezorgde Hoekstra. 'Ook worden de kredieten soms gepresenteerd als een dienst die het gemakkelijk maakt om aankopen te doen.'

Maatregelen

Dat kan zo niet langer, vindt de minister. In eerste instantie verwacht hij dat webwinkels en postorganisaties zelf initiatief tonen om het kopen op de pof minder aantrekkelijk te maken. Gebeurt dat niet effectief genoeg, dan neemt Hoekstra 'vervolgstappen' en zal het kabinet zich buigen over eventueel ingrijpen in de markt.

Aangescherpte gedragscode

De minister wijst daarnaast op enkele ontwikkelingen die al gaande zijn op de e-commerce markt omtrent het beteugelen van betaalachterstanden. Zo hielden Nederlandse webshops zich tot voorheen aan een door de branche zelf opgestelde gedragscode omtrent kredietverstrekking. Die bevatte echter ruimere richtlijnen dan de andere twee bestaande gedragscodes van de Nederlandse Vereniging van Banken en de Vereniging van Financieringsondernemingen Nederland; daarom hanteert de thuiswinkelbranche sinds mei de nauwere gedragscode van de VFN.

Lees ook: 'BKR-kredietregistratie: bescherming of belemmering?' (Twinkle 3-2017)