Eén op de drie Nederlanders die op afbetaling koopt bij webwinkels, heeft een betalingsachterstand, blijkt uit een nieuw rapport van de Autoriteit Financiële Markten. Minister van Financiën Wopke Hoekstra deelt zijn zorgen daarover vandaag in de Tweede Kamer.
In de totale 'consumptief kredietmarkt' betreft het aandeel 'verzendhuiskredieten' - verstrekt door webwinkels en postorderbedrijven - een kleine vijf procent. De categorie kent echter een alarmerend hoog betaalachterstandspercentage. Ter vergelijk: bij aflopende kredieten loopt slechts 9 procent van de betalers achter, bij doorlopende kredieten is dat slechts 4,5 procent.
Online nog te aantrekkelijk
Minister Hoekstra is van plan het hoge percentage betalingsachterstanden bij verzendhuiskredieten - 34 procent in 2017 - snel naar beneden te brengen. Hij hoopt dat te bereiken door e-tailers te waarschuwen het betalen op afkoop minder aantrekkelijk te maken. In een Kamerbrief, waarin hij zich baseert op het rapport van de AFM, attendeert de minister de Tweede Kamer op de kwestie. 'Het aangaan van een lening online voelt vaak anoniem, kan snel en is gemakkelijk', aldus een bezorgde Hoekstra. 'Ook worden de kredieten soms gepresenteerd als een dienst die het gemakkelijk maakt om aankopen te doen.'
Maatregelen
Dat kan zo niet langer, vindt de minister. In eerste instantie verwacht hij dat webwinkels en postorganisaties zelf initiatief tonen om het kopen op de pof minder aantrekkelijk te maken. Gebeurt dat niet effectief genoeg, dan neemt Hoekstra 'vervolgstappen' en zal het kabinet zich buigen over eventueel ingrijpen in de markt.
Aangescherpte gedragscode
De minister wijst daarnaast op enkele ontwikkelingen die al gaande zijn op de e-commerce markt omtrent het beteugelen van betaalachterstanden. Zo hielden Nederlandse webshops zich tot voorheen aan een door de branche zelf opgestelde gedragscode omtrent kredietverstrekking. Die bevatte echter ruimere richtlijnen dan de andere twee bestaande gedragscodes van de Nederlandse Vereniging van Banken en de Vereniging van Financieringsondernemingen Nederland; daarom hanteert de thuiswinkelbranche sinds mei de nauwere gedragscode van de VFN.
Lees ook: 'BKR-kredietregistratie: bescherming of belemmering?' (Twinkle 3-2017)
De minister heeft makkelijk praten. De wet verplicht webshop eigenaren namelijk ook om achterafbetaling van ten minste 50% toe te staan... https://ictrecht.nl/2010/06/28/verplicht-u-consumenten-bij-de-aankoop-van-producten-tot-vooruitbetaling/
Dit is een direct gevolg van het beleid dat gemaakt is dat een webwinkel niet mag eisen dat een consument meer dan 50% vooraf moet betalen, oftewel verplicht een achteraf-betaalmethode moet aanbieden.
Je kan eigenlijk niet van een bedrijf verlangen dat ze een hele debiteurenadministratie gaat opzetten voor consumenten die ze verder niet zien of kennen. Consumentenbestellingen zijn simpelweg te klein om op te volgen als betaling uitblijft, nog los van het risico op fraude. Daar zijn bedrijven zoals Afterpay, Klarna enz handig ingesprongen. Hier komen echter meerdere moeilijkheden mee. Allereerst snappen veel consumenten niet waar de factuur vandaan komt. Ze hebben toch niks bij Klarna besteld? Waarom zouden ze dan die factuur betalen? Vervolgens komt er een aanmaning en uiteindelijk verhogingen. Dan wordt er eindelijk onderzoek gedaan door de consument en dan blijkt dat het hun bestelling bij een webshop betreft. Daarnaast is het in wezen kopen op krediet wat deze bedrijven aanbieden. Dat kan zorgen voor BKR registraties en meer van dat moois.
Wat mij betreft zou die wetgeving teruggedraaid moeten worden en wordt het gewoon weer iDeal or no deal.
Het is weer betutteling van de hoogste plank. Als "men" van mening is dat "wij" niet in staat zijn om financieel gezonde overwegingen te maken, dan moet dit door middel van onderwijs worden opgelost, niet door middel van regulatie.
12% rente op een lening van 500 is 60 per jaar, of 5 per maand. Dit zijn geen problematische schulden en na aftrek van alle kosten wordt hier bijna niks aan verdiend. De meeste webwinkels doen geen hogere kredieten dan 2.000 (rente = 2.000*12% = 240/jaar = 20/maand), dus hier zitten niet de problemen. De problemen zitten bij hoge consumptieve kredieten van meer dan 10.000 voor bijvoorbeeld auto's, keukens, badkamers, boten, motoren of caravans. Deze producten worden nauwelijks door webwinkels verkocht. Feitelijk zit het probleem niet in een rentepercentage van 12%, maar in de hoogte van de lening.
@ Van der Valk, alleen zijn er volop mensen die zo'n rekening open hebben staan bij een veelvoud aan webshops. Doe alles eens maal 4 of 6 of 8 en dan worden het wel fikse bedragen per maand.
Fact check: Partijen als Klarna en Afterpay versturen louter een factuur en verstrekken momenteel geen kredieten aan consumenten. Bij deze oplossingen zijn dus ook geen BKR registraties van toepassing, BKR registraties gelden alleen voor kredieten. Partijen als Wehkamp, Otto, Klingel, Santander en andere banken bieden kredieten.
@ Sander, true, indien je bij veel webwinkels een krediet zou hebben dan loopt dat wel op, daarom is men verplicht een BKR toetsing te doen, zodat je ziet hoeveel krediet iemand heeft lopen. Daarnaast denk ik dat in de praktijk u niet 4, 6 of laat staan 8 webwinkels kunt opnoemen die kredieten aanbieden?! Ik heb het gevoel dat de hele webwinkel branche een zwarte piet krijgt vanwege een paar grote spelers..
Ik denk net dat partijen zoals Wehkamp hier vrijwillig aan gaan meewerken. Zonder de verdiensten op kredieten maken ze immers zwaar verlies., heb ik van horen zeggen.
Consumenten/klanten welke een product met een waarde van 100-500 euro niet kunnen betalen in 1x moeten dit product uberhaupt niet kopen maar nog even doorsparen...