Twinkle | Digital Commerce

ACM: 'Misbruik voorspelbaar klikgedrag leidt tot inferieur productaanbod'

2018-09-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:13

Consumenten krijgen te vaak producten aangeboden die inferieur zijn aan eigen keuzes. Dat zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. Internetgebruikers vertonen volgens haar vaak voorspelbaar keuzegedrag, waar bedrijven misbruik van maken.

Hijmans van den Bergh, die zich toelegt op het thema 'digitale economie', merkt op dat consumenten online vaak een productkeuze maken die niet 'optimaal' is. 'Hotelboekingssites, telecomaanbieders, webwinkels, zoekmachines en appstores bepalen via slimme algoritmes welk aanbod onder onze aandacht wordt gebracht', aldus de ACM-bestuurder. ' Onderzoek laat zien dat wij gemiddeld vaker producten aangeboden krijgen die inferieur zijn aan de producten die we zelf hadden uitgezocht.'

Onbewust kiezen

De sterke invloed van slimme algoritmes wordt mogelijk gemaakt door de voorspelbaarheid van consumentengedrag, stelt Hijmans van den Berg. 'Zo klikken we bij de resultaten van een online zoekopdracht in 75 procent van de gevallen op éénn van de eerste vier zoekresultaten, ongeacht de kwaliteit of relevantie. In de appstores kiezen wij in 87 procent van de gevallen voor een app uit de gepresenteerde top vijf. En bij zorgverzekeringen kiezen we voor de middelste van drie opties. Of voor 'meest gekozen'.'

Initiatief

Daarom roept zij op tot actie op Europees niveau. De industrie moet daarbij het voortouw nemen, vindt de ACM-bestuurder. Zelfregulering zou volgens haar de oplossing kunnen bieden bij het matchen van de vraag van consumenten en het aanbod van passende producten door bedrijven.