Twinkle | Digital Commerce

De ene retour is de andere niet

2018-10-25
1000562
  • 3:36

Retouren die niet direct terug op het virtuele schap kunnen, happen vaak stof in magazijnen. Tot een opkoper ze voor een habbekrats meeneemt. Maar het ene ‘mankement’ is het andere niet. Logistiek ondernemer Jan Minnee: ‘Elke retour is uniek en heeft zijn eigen verkoopwaarde.’ Met een team van jonge ondernemers ontwikkelde hij software waar Create2Fit sinds dit voorjaar gebruik van maakt. ‘De waarheid zit in de doos.’

Marc Koster, mede-eigenaar van Create2Fit, was onder de indruk van een presentatie die Jan Minnee twee jaar geleden gaf op een bijeenkomst van GfK in Hoofddorp. Onderwerp toen: Retourplaza, waarmee Minnee bedrijven logistiek en commercieel ontzorgt – retouren gaan direct naar zijn adres, hij beoordeelt ze en biedt ze opnieuw te koop aan op Retourplaza.nl en andere kanalen. Zo neemt Minnee’s onderneming tegen een verkoopcommissie feitelijk het hele retourproces uit handen.

Bevlogen verhaal, dacht Koster, én mogelijk interessant voor Create2Fit. ‘Jan presenteerde een oplossing voor iets waar wij al jarenlang dagelijks mee te maken hebben. Ik nodigde hem uit op de koffie hier in Naarden.’

Koster zag brood in de zogenoemde Return Asset Valuator van Retourplaza. Create2Fit is wel ervaringsdeskundig, maar geen specialist op het vlak van retouren, vertelt hij: ‘Jan heeft daar een slim systeem voor gebouwd, dat ik wel in huis wilde halen. Retourplaza [dat magazijnruimte huurt bij PostNL in Houten, red.], is voor ons minder interessant omdat we retouren híér willen verwerken en weer te koop aanbieden; we hebben een eigen online opruimkelder waarin we producten verkopen als alleen de doos open is geweest. We noemen dat onze “open dozen policy”. Zelf verkopen is margetechnisch interessanter dan alle retouren naar een derde partij te laten sturen. Eigenlijk doen we op onze manier al jaren aan recommerce.’

Het gesprek was een eyeopener, aldus zowel Koster als Minnee. Een belangrijke stap in de ontwikkeling van Gradr, zoals de SaaS-oplossing is gedoopt; Create2Fit ging de software van Retourplaza op white-labelbasis gebruiken, waarmee het bedrijf meer waarde uit retouren haalt en Minnee nu relevante feedback genereert.

Applicatie

Gradr is een applicatie, waarmee retourverwerkers teruggekomen orders kunnen sorten en graden. Orderinformatie en de opgegeven reden van retour zijn daarin gebundeld. Door de EAN-code te scannen en een zich realtime aanpassende vraagmodule over de retour in kwestie te doorlopen, genereert een algoritme de status en prijs die voor een product kan worden gevraagd, plus een suggestie voor het beste kanaal. Dat kan een eigen koopjeshoek of ‘tweede kans’-omgeving zijn, maar afhankelijk van de staat ook een marketplace als bol.com, of een veilingsite.

Voorzien van een foto van de eventuele afwijking (een gescheurde verpakking of een kras bijvoorbeeld), een unieke beschrijving en prijs kan het artikel direct weer te koop worden gezet. Die laatste automatiseringsslag maakt Create2Fit als binnenkort een nieuwe backend voor zijn websites wordt geïmplementeerd. In de zogenoemde Recommerce Portal van Gradr worden ondertussen alle retourgegevens opgeslagen. De cloud-oplossing moet behalve tijdwinst en kostenbesparing ook unieke data opleveren. Minnee: ‘Wij faciliteren flexibiliteit en inzicht in dit spel van afwijkingen.’

Koster over de meerwaarde voor Create2Fit: ‘Met Gradr automatiseren we processen die we eerst met Excelsheets houtje-touwtje aan elkaar hadden geknoopt. Bovendien ontsluit Gradr een waaier aan kanalen. Ook een televisie met een iets verbogen standaard – transportschade – kunnen we zo bijvoorbeeld nog aan de man brengen. Tot voor kort veilden we een Oled-televisie met een barst, niet meer geschikt voor onze opruimkelder, bijvoorbeeld onder ons personeel. Dat leverde meer op dan een opkoper. Nu zijn er nieuwe mogelijkheden. Niemand wil het volle pond betalen voor iets dat niet precies is zoals bedoeld, aan de andere kant zijn mensen wel op zoek naar een goeie deal.’

Achter de roldeur

Minnee vult aan: ‘Het draait allemaal om transparantie. De waarheid zit in de doos, dat moet je gewoon laten zien en dan werkt het. Het gebeurt dat we met Gradr meer dan twee derde van de verkoopprijs voor een zichtbaar beschadigd product ophalen, terwijl opkopers maar maximaal 12 procent van de inkoopprijs zouden hebben betaald. In de e-commerce wereld is er veel aandacht voor het voorkomen van retouren en maar weinig voor de afhandeling. Terwijl er achter de roldeur onnodig wordt gebloed. Wij helpen online retailers maximale opbrengsten te behalen uit retouren. Zij kunnen deze zelf verwerken en in de exacte staat waarin ze verkeren presenteren in een passend kanaal. Zo combineren we business met bewustwording in de circulaire economie.’

Gradr, dat een vaste prijs per verwerkte retour in rekening brengt, wordt inmiddels onder andere ook gebruikt door fonQ, PostNL, Welzorg en Essenza Home. Daarnaast lopen er tests bij verschillende Twinkle 100-spelers. Op termijn wil Minnee ermee naar het buitenland.