Twinkle | Digital Commerce

Investeringen duwen Zooplus in het rood

2018-08-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

Waar online dierenwinkel Zooplus in het eerste halfjaar van 2017 nog een kleine brutowinst (7,3 miljoen euro) boekte, ziet het bedrijf die cijfers een jaar later rood kleuren.

Het bedrijf boekte een operationeel resultaat (EBITDA) van 5 miljoen euro in de min. Dat komt voornamelijk door investeringen in de logistieke divisie. Het bedrijf stelde vorig jaar zijn winstverwachting al flink naar beneden bij. Vooral omdat Zooplus meer wilde investeren in het werven van klanten. In het eerste halfjaar van 2017 gaf het bedrijf 7,3 miljoen euro daaraan uit, een jaar later is dit bedrag fors toegenomen: 12,7 miljoen euro. De omzet in Nederland komt na zes maanden uit op 41,4 miljoen euro. In 2017 bedroeg de omzet nog 73,1 miljoen.

Richting twee miljard

De omzet van het bedrijf nam de afgelopen zes maanden met 24,4 procent toe naar 642,6 miljoen euro, vorig jaar was dat 516,7 miljoen. In dat jaar verkocht het bedrijf in totaal voor 1,1 miljard euro aan dierenproducten, een groei van 22 procent. In 2020 wil het bedrijf 2 miljard omzet behalen. Daarnaast moeten de cijfers onder de streep weer zwart kleuren.

De webwinkel mocht vorig jaar in alle actieve markten dubbelcijferige groei noteren. In Nederland en België verkocht Zooplus voor 124 miljoen euro, een groei van 23 procent. Vooral in Oost-Europa groeide de webwinkel hard; in Polen nam de omzet met 43 procent toe.