Nederlanders kopen steeds vaker cosmetica- en parfumartikelen online. Webwinkels zijn verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de groei in die sector in de periode 2014 - 2016, meldt het CBS vandaag.
In 2012 bedroeg de totaalomzet in de cosmetica- en parfumbranche zo'n 2,9 miljard euro; in vier jaar tijd groeide dat bedrag naar 3,3 miljard euro. Het CBS meet daarbij een webwinkelomzet van 268 miljoen euro in 2016, goed voor een aandeel van 8 procent; in 2012 was dat nog 2 procent, ofwel 61 miljoen euro.
Winkellandschap
In deze periode verschoven eveneens de verhoudingen in het cosmetica- en parfumlandschap. Drogisterijen, die in 2012 nog 45 procent van de markt in handen hadden, zagen hun aandeel dalen tot 40 procent in 2016; ook supermarkten leverden in. Parfum- en cosmeticawinkels, warenhuizen en vooral webwinkels zagen hun marktaandeel juist stijgen.
Sterkste stijger
Uit de Thuiswinkel Markt Monitor over het afgelopen jaar spreekt eveneens een sterke online groei in die branche: de categorie Health & Beauty rolde met een groei van 46 procent als snelste stijger uit de bus. Dit jaar kreeg de Nederlandse online deelsector er bovendien een nieuwe speler van formaat bij: Zalando, dat dit voorjaar een aparte beauty-afdeling toevoegde aan zijn mode-assortiment.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Cosmetica en parfum steeds vaker online verkocht
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.