Ikea realiseerde afgelopen boekjaar een totaalomzet van 4.867 miljoen euro in Duitsland. De groei, van 2,4 procent, is grotendeels te danken aan de toegenomen internetverkopen. Toch wordt nog maar 6,3 procent van alle bestedingen online gedaan, versus 4,9 procent vorig jaar.
De online jaaromzet van Ikea (september 2016 tot en met augustus 2017) in Duitsland kwam uit op 304 miljoen euro, 31 procent ofwel ruim 70 miljoen euro hoger dan vorig jaar. Uit het cijferbericht van gisteren valt op te maken dat de webverkopen tekenen voor 1,5 procentpunten van de hele groei (ad 2,4 procent).
Pad naar groei
Tussen 2004 en 2011 namen de Duitse online bestedingen bij Ikea niet toe maar af, blijkt uit onderstaande grafiek die Exciting Commerce heeft gepubliceerd. Het Zweedse woonwarenhuis heeft het pad naar groei inmiddels helemaal gevonden. Met 31 procent is de groei in het laatste boekjaar sterker dan de 23 procent van vorig jaar:
De online groei wordt onder andere toegeschreven aan de populariteit van click & collect, (pdf) goed voor 40 miljoen euro omzet uit 77.000 Duitse bestellingen.
Twinkle100
Met een Nederlandse online omzet van 65 miljoen euro in 2016 bezet Ikea de 22e plaats in de Twinkle100. De Zweedse woonketen maakt voor ons land zelf geen specifieke online cijfers bekend, wel werd vorige maand een totale Nederlandse boekjaaromzet van 1,2 miljard euro gecommuniceerd. 'De omzetgroei is ook terug te voeren op het succes van "Bestellen en Ophalen"', aldus Ikea in dat bericht. 'Met deze vorig jaar geïntroduceerde service kunnen klanten online hun aankopen doen en deze – vaak dezelfde dag nog – op een tijdstip naar keuze ophalen in een Ikea winkel.'
Ikea, dat sinds afgelopen voorjaar verkoopt op Amazon om zijn online omzet te stuwen, realiseerde een totale concernomzet van 34,1 miljard euro.
Lees ook:
* Ikea koopt online klusjesmarktplaats (2 oktober 2017)
* Ikea projecteert meubels in eigen woonkamer (13 september 2017)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ikea: ruim 300 miljoen euro webomzet in Duitsland
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.