Langzaamaan maakt Google zijn Assistant klaar voor een uitrol in Nederland. Nu ook ING toepassingen voor de spraakassistent ontwikkelt, is een stap naar e-commerce een logische. Maar wat voegt Assistant toe aan webshops?
Eindelijk kwam daar het verlossende woord. Tijdens de jaarlijkse conferentie Google I/O 2018, begin mei in Californië, kondigde de zoekgigant de komst van zijn slimme speaker Google Home aan naar zeven landen, waaronder Nederland. Google is al langer bezig om zijn spraakhulp Assistant, waarop Google Home draait, naar het Nederlands te vertalen. En hoewel het bedrijf niet concreet aangeeft wanneer de Assistant in onze taal te beluisteren is, moet dit in elk geval gebeuren vóór de release van Google Home, later dit jaar.
Webshopsoftware
Dit zijn allemaal ontwikkelingen waar softwarebedrijven met verregaande interesse naar kijken, ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in webshopsoftware. Want wat betekent de komst van Google Assistant voor webshops en wat kun je er allemaal mee? Is het bijvoorbeeld mogelijk om via spraakcommando’s een product via een webshop te bestellen, zonder daarbij een toetsenbord of scherm aan te raken? ‘Technisch gezien zou het mogelijk zijn om als consument jouw Google Assistant door een webshop te laten navigeren, zoekopdrachten in te voeren en artikelen te bestellen’, zegt Chris van Dam, chief technology officer bij Logic4, gespecialiseerd in webshopsoftware. Hij plaatst daar meteen een kanttekening bij. ‘In tegenstelling tot informatieve websites, die meer “platte” content hebben, heeft een webshop echter veel meer opties en interactiemogelijkheden. Dat maakt het afstemmen van de precieze commando’s een flinke uitdaging. Google heeft hiervoor Actions in het leven geroepen. Met Actions kunnen developers hun app of softwaretool klaarmaken om te kunnen praten met Assistant.’
Ook Jessica Hoogsteen, oprichter van webshopsoftwarebedrijf Woosa, ziet een toekomstige integratie van Assistant in webshops zeker gebeuren. ‘Ik voorzie dat je op een gegeven moment tegen Assistant kunt zeggen: “Ga naar deze webshop en bestel product x.” Dan zul je wel precies moeten weten wat je wilt hebben. Je kunt ook nog verder gaan met “Wat is de beoordeling van het product?”, voor als je nog in de oriënterende fase zit als klant. Je gaat dus eigenlijk naar een app toe om je onderzoek te doen en meer informatie te krijgen, dus ik geloof wel dat daar toekomst in zit.’
Investering of eenvoudige tool
Hoewel de techniek een verbinding met Assistant wel toelaat, plaatsen webshopsoftwarebedrijven hun vraagtekens bij een daadwerkelijke integratie. Hoogsteen: ‘Ik vraag me af hoe snel het zal inburgeren dat we tegen een apparaat gaan praten in plaats van tegen een persoon, zoals we nu in winkels doen.’
‘Het is de vraag of spraakaansturing navigatie wel gemakkelijker maakt’, vult Van Dam aan. ‘Juist beelden zijn in de webshop ontzettend belangrijk. Als je bijvoorbeeld op zoek gaat naar kleding, een televisie of eettafel, dan wil je vooral uitgebreid de producten kunnen bekijken. Bezoek je een webshop op je telefoon of pc, dan is dat natuurlijk goed te doen. Maar of het nou makkelijker is om spraakgestuurd te navigeren dan dat het is om zelf te klikken, dat lijkt mij niet.’
Wil je Google Assistant in een webshop kunnen integreren, dan moet er in de software waarschijnlijk nog wel het één en ander veranderen. Hoogsteen: ‘Assistant is natuurlijk heel leuk, maar de tool moet uiteindelijk wel alles kunnen lezen wat er in je webshop staat. Het kan zijn dat ze de website gaan scrapen, dus de informatie lezen, in dit geval door Assistant. Maar het kan ook zijn dat ze een wat diepgaandere integratie willen, waarbij onwijs veel calls gemaakt moeten worden op het moment dat iemand een opdracht geeft. Het is op dit moment nog lastig om te zeggen of het een flinke investeringsontwikkeling zal zijn of een eenvoudigere tool.’
Tips
Webwinkeliers die in de toekomst Google Assistant willen gebruiken, kunnen zich daar nu al op voorbereiden. ‘Het belangrijkste voor webshops is om hun shop te structureren volgens de gebruikelijke technieken en standaarden’, zegt Van Dam. ‘De usability en metadata moeten dus goed zijn, zodat de inhoud van de shop gemakkelijk doorzocht kan worden door Google. Je mag van een webshopplatform verwachten dat de structuur technisch goed in elkaar zit. Maar de informatie die jij er zelf inzet, heeft ook een groot aandeel in succes. Denk aan correcte artikelnamen, goed gevulde productspecificaties en aantrekkelijk geschreven teksten. Zorg er daarnaast voor dat je webshop kan “praten” met Google Assistant door middel van Actions.’ Volgens Hoogsteen zullen vooral de early adopters snel de techniek van Assistant gaan gebruiken. ‘Mocht je de luxe hebben om als één van de eersten de techniek toe te kunnen passen, dan zou ik zeggen: gebruik die middelen dan ook. Want ik heb het idee dat je daar uiteindelijk heel veel baat bij hebt.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Oké Google, doe mij een nieuwe smartphone!
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.