Twinkle | Digital Commerce

Buitenlandse webwinkels in trek bij Nederlandse consument

2018-07-26
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

Nederlandse consumenten geven steeds meer uit bij webshops over de grens. In het eerste kwartaal van 2018 werd daar 400 miljoen euro uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Dat bedrag is 15 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. De cijfers gaan over webwinkels die buiten Nederland gehuisvest zijn, maar binnen de grenzen van de Europese Unie. De 15 procent is minder dan de groei van in Nederland gevestigde webwinkels, die zetten in dezelfde periode 22 procent om. Pure players boekten 19 procent meer omzet, terwijl retailers met een omnichannel-strategie 26 procent meer omzet behaalden. De cijfers zijn op voorlopige basis. Dit doordat het CBS onderzoek heeft gedaan op basis van nieuwe methodiek die nog in ontwikkeling is. De foutmarge is ongeveer 5 procent.

Anderhalf miljard euro

Vorig jaar gaven Nederlandse consumenten ongeveer 1,5 miljard euro uit aan Europese webwinkels. In het laatste kwartaal van dat jaar steeg de omzet naar 426 miljoen euro. Het was voor het eerst dat de uitgaven in een kwartaal de 400 miljoen grens hadden gepasseerd. In eigen land spendeerden Nederlanders vorig jaar 22,5 miljard euro bij webshops.