Twinkle | Digital Commerce

Bpost bezuinigt op groeiende pakjestak

2018-07-03
1000562
  • 1:11

Belgische mkb'ers en consumenten kunnen binnenkort geen pakketjes meer versturen op zaterdag; Bpost haalt ze pas maandagochtend bij het postkantoor op.

Dat houdt in dat online bestellingen die na vrijdagmiddag via het postkantoor verzonden worden, op z'n vroegst op dinsdag arriveren bij de ontvanger.

Belgische media schrijven met verbazing over deze 'onverwachte' stap, die de vervoerder vandaag bekendmaakt: de groeimogelijkheden van bpost liggen immers bij e-commerce, zoals het bedrijf zelf ook vaak bevestigt. De maatregel is volgens bpost bedoeld om 'de onderneming rendabel te houden' in een tijd waarin het postvolume scherp daalt.

Gevolgen voor mkb

'Het grootste deel van het volume aan pakjes, zelfs bijna 100 procent, wordt toch op weekdagen binnengebracht', zegt een woordvoerder van bpost in diverse Belgische kranten. 'Voor de grote bedrijven, die niet langs het postpunt passeren, verandert er niets.' Belgische vakbonden zijn het daar niet mee eens en vrezen dat mkb'ers - in België aangeduid als kleine en middelgrote ondernemingen, ofwel kmo'ers - kind van de rekening blijken: 'Klopt niets van. Dit heeft negatieve gevolgen voor tal van kmo’s'.

Radial

Met de overname van het Amerikaanse Radial afgelopen oktober breidde bpost zijn e-commerce dienstverlening uit. 'Een grote sprong voorwaarts in het realiseren van onze groeiambitie', hoopten de Belgen; tot dusver levert de dienstverlener echter nog verlies op.