Twinkle | Digital Commerce

SuperBuddy test abonnementsmodel

2018-06-13
980619
  • 1:43

SuperBuddy werkt aan de introductie van een abonnementsmodel. In Rotterdam werkt de on-demand boodschappenservice al exclusief samen met Albert Heijn: daarbij wordt een subscription model getest.

De pilotfase waarin dat project zich bevindt, loopt deze maand ten einde, vertelt mede-oprichter Laurens van Geffen aan Twinkle. ‘Klanten van Albert Heijn komen bij ons via de app van Rappie en via ah.nl. We zijn in augustus begonnen, hebben rond de kerst geïnventariseerd en besloten te verlengen tot aan deze maand. Momenteel evalueren we de pilot en de samenwerking.’

Bestelgemak

De buddy’s van de start-up doen in thuisstad Zwolle al op abonnementsbasis boodschappen voor zakelijke klanten. Ook onder particuliere cliënten is veel vraag naar een dergelijke service, aldus Van Geffen: ‘Wij geloven er absoluut in dat als we abonnementen aan klanten kunnen aanbieden, dat het bestelgemak een stuk groter maakt.’ Tot nu toe betalen particuliere klanten nog servicekosten van vijf euro per boodschappenorder tot 30 euro; daarboven loopt dat tarief op.

Verenigde Staten

In de Verenigde Staten werken vergelijkbare diensten ook met een abonnementsmodel. ‘Instacart bijvoorbeeld ontvangt 89 procent van zijn bestellingen via subsciption. Shipt.com – dat bijna op hetzelfde moment begon als wij – is inmiddels voor 550 miljoen dollar overgenomen door Target en werkt voor 100 procent op abonnementsbasis.’

Kant en klaar platform

Voor de komende periode staan er uitbreidingen op de rol, zowel in het aantal aangesloten retailers als in het aantal steden waar SuperBuddy actief is. Momenteel kunnen inwoners van Zwolle, Rotterdam en Utrecht gebruikmaken van de shoppers. ‘We zitten wel echt in een nieuwe markt, we merken dat veel retailers, groot en klein, maar ook individuele franchisers nog niet helemaal weten hoe het in elkaar zit, hoe het kan en hoe het moet. We werken al samen met de grootste supermarktketen van Nederland, maar dat kunnen we ook op kleiner niveau, bijvoorbeeld voor supermarkten die zelf geen webwinkel kunnen of willen runnen, maar wel een online propositie zouden willen bieden. Een beetje à la Thuisbezorgd.nl. Wij kunnen ze met één klik een kant-en-klaar e-commerce platform bieden.’