Twinkle | Digital Commerce

DNB waarschuwt voor digitalisering betalingsverkeer

2018-06-05
1000562
  • 1:28

De snel groeiende ontwikkeling in digitalisering van het betalingsverkeer levert risico's op voor kwetsbare groepen zoals ouderen. Daarom moet het betalen met contant geld geaccepteerd blijven. Dat schrijft De Nederlansche Bank (DNB) in het rapport Visie op Betalen 2018 - 2021.

Het doen van - vooral online - betalingen via mobiele applicaties neemt snel toe en is inmiddels niet meer weg te denken. En ook het achteraf betalen van online aankopen wordt steeds populairder. Het aantal betalingen met iDeal steeg vorig jaar met ruim een derde naar ongeveer 378 miljoen transacties. Interessante ontwikkelingen voor consumenten die zich prima weten te vinden in het online landschap. Maar groepen die moeite hebben met die ontwikkelingen, zoals ouderen, dreigen achter te raken, benadrukt DNB.

Volgens de bank is het belangrijk dat in de komende jaren wordt geïnvesteerd in zowel de acceptatie van contante betalingen als de ontwikkelingen van digitale transacties. De bank wil zich in blijven zetten om elektronisch betalen te stimuleren maar streeft niet naar een cashless samenleving zolang er een behoefte is om contant te kunnen betalen.

Cashly

Eén van de initiatieven die zich richt op het behoud van contante betalingen is Cashly. De start-up - recent gestart - stimuleert het contant betalen van online rekeningen. Consumenten die met Cashly betalen, ontvangen een betaalvoucher met QR-code. Bij één van de aangesloten betaalpunten kunnen zij vervolgens contant de betaling voldoen. Cashly is ook als betaaloptie in webshops aan te bieden.

Wearables

De ontwikkelingen op digitaal gebied stapelen zich snel op. Zoals het betalen met horloges, armbanden en ringen, de zogeheten wearables. Verschillende banken zoals ABN Amro doen inmiddels proeven met de wearables. De test die ABN Amro begin dit jaar deed met de technische snufjes, blijkt populair. Van de vijfhonderd klanten die meededen aan de test, beoordeelt 78 procent de wearable als favoriete betaalmiddel.