Twinkle | Digital Commerce

Extern aanbod: van online naar fysiek

2025-10-14
1000562
  • [achtergrond]
  • 1:12

Online marktplaatsen zijn niet meer weg te denken, maar wat gebeurt er als retailers dat model naar hun fysieke winkels brengen? Steeds meer partijen onderzoeken hoe extern aanbod ook in de winkel kan worden gepresenteerd, van Kruidvat tot MediaMarkt.

‘Als we zien dat een bepaald product veel potentie heeft, gaan we dat zeker overwegen,’ zei Roland van den Berg (A.S. Watson Benelux) eerder tegen Twinkle. Kruidvat, dat sinds 2023 een marktplaats heeft, sluit niet uit dat succesvolle producten van externe verkooppartners een plek krijgen in de winkel.

MediaMarkt gaat al een stap verder met Space-as-a-Service, waarbij leveranciers winkelruimte kunnen huren om hun eigen producten te tonen. Volgens woordvoerder Diederik Heinink levert dit een ‘win-win-winsituatie’ op: meer beleving voor klanten, meer zichtbaarheid voor partners en meer waarde voor de winkelruimte.

Retaildeskundige Dirk Mulder (ING) ziet het als een moderne variant van het shop-in-shopconcept: ‘Wat MediaMarkt doet, lijkt op de Bijenkorf – merken krijgen hun eigen podium. Maar het werkt alleen als je genoeg winkelmeters hebt en de formule past bij je merk.’ Niet iedere retailer kiest ervoor. Zo zegt Kijo Oudshoorn (vidaXL) dat het merk liever de eigen identiteit bewaakt in zijn winkels, terwijl Annelies Tichelaar (ANWB) het idee ‘zorgvuldig wil bekijken’ vanwege merkwaarden en klantverwachtingen.

Lees het volledige verhaal, met inzichten van MediaMarkt, ING, ANWB en vidaXL in de oktobereditie van Twinkle Magazine.