Twinkle | Digital Commerce

AO groeit vooral buiten thuismarkt

2018-06-05
1000563
  • [nieuws]
  • 1:02

De Britse elektronicawebwinkel AO heeft vorig jaar 8,7 procent meer online omzet geboekt in thuismarkt Groot-Brittannië. In zijn overige markten: Duitsland en Nederland, steeg de omzet met 54,8 procent.

De omzet in Groot-Brittannië bedroeg 693,9 miljoen euro. In Duitsland en Nederland - AO noemt geen seperate bedragen - was de omzet 131,2 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog 84,7 miljoen. Ongeveer twee ton van de omzet behaalt het bedrijf via derden partijen als Blokker en bol.com in Nederland en Amazon en eBay Deutschland in Duitsland.

Ondanks de stijgende omzetcijfers, neemt het verlies van de e-tailer toe. Het bruto bedrijfsresultaat (EBITDA) bedroeg bijna 3,9 miljoen euro. Tegenover 2,4 miljoen euro in 2016. 'Het afgelopen jaar was wederom een jaar waarin AO progressie heeft geboekt. Onze Europese werkzaamheden blijven groeien en we zijn zelfverzekerd om op koers te blijven en in 2021 winstgevend te zijn', aldus ceo Steve Caunce.

Samenwerking

AO.nl is de nummer 147 in de Twinkle100 en had in 2016 een Nederlandse online omzet van 8 miljoen euro. De Britse e-tailer sloot vorig jaar zomer een samenwerking met Nextail, de nummer 10 van de Twinkle100. Zo is witgoed van AO te koop op Blokker.nl, via Nextail Connect.