Twinkle | Digital Commerce

AH zoekt aansluiting bij foodblogs

2021-09-17
1000562
  • [case]
  • 3:54

Liefhebbers van foodblogs kunnen een stuk makkelijker hun winkelmandje vullen. De online mandjes van AH zijn sinds kort direct gekoppeld aan een aantal grote foodblogs. Een paar keer klikken en klaar is de smulpaap. ‘Zo willen we waarde blijven toevoegen voor onze klanten.’

Foodblogs als Uit Paulines Keuken, Leuke Recepten en Betty’s Kitchen zijn razend populair. De recepten van de bloggers vinden gretig aftrek. Tot voor kort was het alleen wel wat lastig om de benodigde ingrediënten op een – al dan niet digitaal – boodschappenlijstje te zetten. Dat is nu een stuk makkelijker. Sinds begin juni heeft Jumbo een directe verbinding met tien grote foodblogs en culinaire sites. En begin augustus heeft AH datzelfde gerealiseerd. De software van Food Influencers United zorgt ervoor dat de ingrediënten aan de juiste producten van de supermarkten worden gekoppeld. Hierbij wordt gelet op merken, producteigenschappen, prijzen en benodigde hoeveelheden. Ook handig: de consument hoeft geen hoeveelheden meer om te rekenen, want met één klik worden die aangepast aan het aantal eters.

Tientallen miljoenen

De noviteit komt uit de koker van Food Influencers United. ‘Tot nu toe bestonden deze koppelingen alleen op kleine schaal óf op websites in eigendom van supermarkten’, weet Kees Meershoek, founding partner van Food Influencers United. ‘Met onze techniek kan de supermarkt nu ook verbinding maken met recepten op externe sites.’ Dat zorgt voor een groot bereik. ‘Per maand worden op de aangesloten foodblogs tientallen miljoenen recepten bezocht’, aldus Meershoek. Dat AH aanhaakt is geen verrassing. ‘We willen graag waarde blijven toevoegen voor onze klanten’, zegt Philip Sonneveldt, senior online marketing specialist bij AH. ‘Of dat nu een zelfscanapparaat is of een makkelijke winkelmandknop op foodblogs.’

Bij zowel AH als Jumbo gaat het nog om pilots. Jumbo heeft een koppeling naar tien blogs en AH naar dertien. ‘Qua uniek bereik zit je dan op minimaal 3,5 miljoen consumenten’, vertelt Meershoek. ‘Om de pilot representatief te maken hebben we op het gebied van bereik een selectie gemaakt. De blogs richten zich bijvoorbeeld op gezinnen, op consumenten die gezondheid belangrijk vinden en op vega-liefhebbers.’

Wat het grote bereik AH en Food Influencers United oplevert, daar gaan Meershoek en Sonneveldt niet op in. ‘Telkens als iemand via een blog zijn mandje vult, krijgen wij commissie’, zegt Meershoek. ‘Daarvan dragen we een deel af aan de bij ons aangesloten bloggers. Hoeveel dat is houd ik voor me. Maar laat ik dit wel zeggen: ons partnerschap is ingesteld op een duurzame samenwerking. Zij leveren het verkeer, wij de techniek. Samen plukken we daar de vruchten van.’

Vertalen recept

Meershoek heeft ervaring met het uitwisselen van grote hoeveelheden data. Eerder realiseerde hij een platform voor scholieren dat helpt bij het maken van de juiste studiekeuze. Wat was voor hem en zijn team de grote uitdaging bij het realiseren van dit nieuwe IT-project? ‘Een goede voorbereiding is het allerbelangrijkst. Voor ons betekent dat het vertalen van het recept naar het assortiment van de supermarkt. Daarbij heb je te maken met een veelheid aan producten. Wij kiezen ervoor om bij elk ingrediënt één product als beste optie te geven. Dat gaat dan ’t makkelijkst in je mandje. Neem bloemkool bijvoorbeeld. Dat is verkrijgbaar als los product, maar ook in de vorm van roosjes en als biologische variant. Als wij de standaard bloemkool voorstellen als beste match, geven we overigens ook de mogelijk om een andere variant te kiezen. Dat betekent dan wel een extra handeling voor de klant, want die moet dan klikken op “alternatief”.’

En wat als een recept wel erg gespecialiseerd is, met heel bijzondere ingrediënten? Meershoek:‘Het algoritme scant sowieso nieuwe recepten en nieuwe ingrediënten. Als daar een exotisch en onbekend kruid tussen zit dat niet in het supermarktassortiment voorkomt, verschijnt er een alarmbelletje in onze backoffice en gaan we op zoek naar een vertaling of gelijkend alternatief. Als dat er niet is krijgt de bezoeker een mededeling als: “Voor dit product moet je nog even naar de toko.”’

Allerhande

De monitoring van beide pilots richt zich op zowel technische als commerciële aspecten. ‘Schaalbaarheid is belangrijk’, zegt Meershoek. ‘We hebben inmiddels ervaren dat goede servercapaciteit cruciaal is. Alles moet voor ten minste 99,9 procent werken.’ Sonneveldt: ‘We houden ook heel goed in de gaten waar de verschillen zijn tussen de blogs. Hoe doen de blogs het ten opzichte van elkaar en wat zijn de verschillen op diverse tijden van de dag of avond.’

Ondanks de opkomst van foodbloggers blijft Allerhande populair. Niet alleen op papier, ook online maken miljoenen consumenten gebruik van dit magazine. Denkt Sonneveldt niet dat de externe bestelknop kannibaliseert op de interne? ‘Nee, dat geloof ik niet. De populariteit van Allerhande blijft onaangetast. De kanalen kunnen prima naast elkaar bestaan. Wij kiezen er niet voor om mensen een bepaalde richting op te loodsen.’

Quick bites
- Door de coronacrisis nam online boodschappen doen toe. Food Influencers United ontwikkelde tijdens de crisis de bestelknop voor foodblogs
- AH zag tijdens de coronacrisis het aantal online klanten verdubbelen.
​- Foodblogs zien maandelijks tientallen miljoenen consumenten voorbijkomen, op zoek naar een recept.