Twinkle | Digital Commerce

Webshops misleiden consument met niet-leverbare producten

2018-05-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

Webwinkels bieden vaak artikelen aan die niet meer te leveren zijn. Ze misleiden daardoor de klant. Dat stelt de Consumentenbond uit een steekproef.

De bond stelde een lijst samen met honderd populaire witgoedartikelen en televisies die de afgelopen jaren het label 'Beste koop' of 'Beste uit de test' kregen. Daaruit blijkt dat tien webshops opvallend vaak artikelen aanbieden die niet meer leverbaar zijn. Bij die webshops bestelde de bond als proef op de som twee artikelen. Uit de resultaten komt naar voren dat een aantal bedrijven als alternatief een 'luxere opvolger' of een 'mooie upgrade' aan probeerden te smeren. Ook waren er enkele webwinkels die zonder waarschuwing een ander model op de offerte plaatsten. Twee webwinkels: KitchenOnline en AllesvoorWasmachines.nl lieten zelfs niets meer van zich horen en leverden ook niets, aldus de Consumentenbond.

'Service naar de klant'

Daarnaast kreeg de bond veel te maken met smoesjes. Sommige webshops gaven aan 'mee te denken met de klant' terwijl anderen het bieden van een alternatief juist als 'service naar de klant' beschouwt. Heel leuk en aardig, stelt de Consumentenbond, maar het aanbieden van niet-verkrijgbare producten blijft misleidend. De bond is in gesprek met de betreffende webwinkels om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer gebeurt.