Twinkle | Digital Commerce

Franse super bezorgt tot in koelkast

2018-05-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:20

Het concept van Amazon Key, maar dan in Frankrijk: supermarktketen Franprix verschaft zichzelf toegang tot de huizen van klanten om boodschappen te bezorgen wanneer zij niet thuis zijn.

Daarvoor maakt de super gebruik van conciërgedienst Clac des Doigts. Wanneer een consument zijn boodschappenlijstje per sms doorstuurt, haalt een medewerker de huissleutel op en levert de bestelling vervolgens thuis af. Het gaat tot nu toe om een pilot in Parijs.

Tafels dekken

Franprix hoopt het concept snel uit te breiden en vergoedt daarom nu al de aanschaf van slimme sloten door consumenten. Wie liever zijn huissleutel geeft, kan die met behulp van sleutelbewaardienst Oh My Keys! in een speciale box in de supermarkt zelf bewaren. Franprix-directeur Jean-Paul Mochet spreekt al over mogelijke uitbreiding van het dienstpakket, zoals het dekken van tafels bij klanten thuis.

Voorsorteren op Amazon Key

De super is de eerste speler op de Franse markt die deze boodschappenservice biedt. Daarmee is het bedrijf Amazon vast voor, dat zijn aandeel in de Europese boodschappenmarkt graag zou vergroten. In de Verenigde Staten lanceerde Amazon zijn Key-programma afgelopen november; inmiddels is dat voor alle Prime-leden in het land beschikbaar. Daartoe kocht Amazon videodeurbelmaker Ring, dat sinds kort ook adverteert op de Nederlandse televisie.

Food & E-commerce
Tijdens het Food & E-commerce congres, dat Twinkle op 5 juni organiseert met Distrifood, hoor je meer over de ontwikkelingen op het gebied van voedsel en e-commerce. Op het programma in Utrecht staan onder andere Plus, Picnic, GfK, bol.com, Wijnvoordeel en Stockon.