Twinkle | Digital Commerce

ING: Weinig interesse Nederlanders in abonnement tastbaar product

2018-04-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Ongeveer 70 procent van de Nederlanders ziet niets aantrekkelijks in een abonnement op duurzame goederen en consumptiegoederen. In andere landen in Europa kijken ze positiever naar dergelijke abonnementsvormen, zo onderzocht de ING.

De ING ondervroeg 11.000 huishoudens uit elf verschillende Europese landen.

Volgens het rapport besteden Europeanen zo'n 5 procent van al hun bestedingen aan abonnementen, goed voor een maandelijks gemiddelde per huishouden van 130 euro. Dit komt neer op een jaarlijkse uitgaven van 350 miljard euro in heel Europa. Daarvan gaat zo'n 30 miljard om in digitale abonnementen zoals video en muziek.

Goederen

Voor abonnementen op verbruiksgoederen, zoals maaltijdboxen en dierenvoeding, en duurzame goederen, zoals kleding en electronica lopen Nederlanders gemiddeld minder warm dan mede-Europeanen. In die landen ziet 40 procent niet in wat er aantrekkelijk aan is, tegenover 70 procent in ons land. Volgens de ING zien inwoners van landen waar het welvaartsniveau laag ligt, meer in abonnementen dan inwoners van landen waar dat niveau hoger is. 

Keuzefactor

Volgens de bank sluiten consumenten eerder een abonnement op duurzame goederen af wegens het besparen van hoge onderhoudskosten. 'Een abonnement is voor consumenten een manier om van risico's af te komen', vertelt Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING Nederland. Voor een abonnement op consumptiegoederen is vooral gemak een belangrijke keuzefactor. 'Uit onderzoek blijkt dat geld uitgeven om 'tijd te kopen' mensen ook echt gelukkiger maakt. Daar kan een aanbieder van een abonnement op inspelen', aldus Blom.