Lil.nl heeft faillissement aangevraagd. In een verklaring op zijn website meldt de e-tailer dat het wegvallen van een beoogde investeerder en het annuleren van orders door bezorgde klanten het definitieve einde van de onderneming betekenden.
Na de uitzending van Radar op 9 april raakte de al noodlijdende woonwebwinkel verder in een neerwaartse spiraal. Mede-oprichter Rob Muntz legde verantwoording af en trachtte zorgen bij klanten weg te nemen, maar dat mocht niet baten; tijdens en na de uitzending werden orders 'massaal' opgezegd; vervolgens halveerde de omzet, aldus LiL.nl. 'Daarnaast zegden verschillende leveranciers het vertrouwen op door niet meer - op rekening - te leveren en ook de payment provider besloot eenzijdig om grotere bedragen langer vast te houden.'
Als nummer 160 van de Twinkle100 draaide LiL.nl naar eigen zeggen in 2017 nog 7,1 miljoen euro omzet.
Klachtenstroom
Radar en Thuiswinkel.org kwamen in actie na een stortvloed aan klachten van consumenten; die hadden betrekking op het niet of heel laat uitleveren van orders, het niet ingaan op het annuleren van bestellingen en het uitblijven van terugbetalingen. Ook de klantenservice zou slecht bereikbaar zijn. In de uitzending rapporteerden verschillende klantenservicemedewerkers anoniem over het bewust misleiden van gedupeerde klanten.
Per direct gestopt
De meldingen leidden onder meer tot een schorsing van LiL.nl door Thuiswinkel.org, dat de e-tailer de kans wilde geven de komende tijd zijn naam te zuiveren. In de tussentijd mocht het bedrijf niet langer het Thuiswinkel Waarborg voeren. Nu blijkt dat de verkoopactiviteiten van zowel LiL.nl en Designwonen.com en zusterbedrijf Designwonen.com per direct gestaakt worden; een curator zal zich ontfermen over de verdere gang van zaken. LiL.nl was niet direct bereikbaar voor commentaar.
Lees ook: 'Geschorst Lil.nl moet zich bewijzen aan Thuiswinkel.org' (10-04-'18)
Ik heb een betaling gedaan voor een bank van 2000 euro... Tot wie kan ik mij nu wenden om te proberen mijn geld terug te krijgen?
Wat vervelend. Van de curator bij wie je een claim kunt indienen, is nog geen naam bekend; je kunt het beste het nieuws daaromtrent in de gaten houden.
Welke nieuwssite moet je in de gaten houden? En wat is de kans van slagen dat we ons geld terug krijgen?
Helaas kan Twinkle niet helpen bij dergelijke vragen; gedupeerden kunnen zich wenden tot de curator zodra die bekendgemaakt wordt.
Je kunt wel fluiten naar je centen. Je staat helemaal achteraan de rij. Spijtig maar wel de realiteit.
Wordt de naam van de curator bekend gemaakt op de website van designwonen?
Goed gedaan Radar, dankzij jullie media sensatie schandpaal items en ophitserij is een bedrijf failliet, medewerkers werkloos en kunnen waarschijnlijk een hoop mensen zoals Joost hierboven fluiten naar hun geld. Zal jullie als belastinggeld slurpende publieke "media" organisatie die tonnen uitbetaald aan hun presentatoren niet veel schelen, want jullie krijgen betaald uit de bodemloze belastingput.
En mooie wetgeving in NL ook dat bij een faillisement de overheid en banken en andere elitaire schuldeisers als eerste hun geld krijgen en gewone mensen als Joost hierboven als laatste aan de beurt zijn en kunnen fluiten naar hun 2000,-.
@Joost, op de website staat inmiddels een contactpersoon, maar doe geen moeite. Vanwege het systeem hierboven zul je aan het langste end trekken.
Ook hier zullen we geen cent meer terug zien. 170 zijn verdiende centen uitgegeven op net een verkeerd moment. Als of het niks is....erg jammer dat hiervoor niets bestaat voor rechten van een consument