Sinds de lancering van iDin, nu ruim een jaar geleden, is er inmiddels meer dan een miljoen keer online mee ingelogd. ING Rabobank en Triodos zijn gestart met de koppeling van de identificatiemethode met hun mobiele applicaties.
Klanten van de drie banken kunnen zich daardoor via hun mobiele telefoon identificeren bij een reeks digitale diensten en websites, zonder daarvoor eerst in te moeten loggen in hun internetbankieraccount. Die toepassing versnelt het verificatieproces aanzienlijk. 'Mobile first is hét adagium', zegt Betaalvereniging Nederland-woordvoerder Berend Jan Beugel tegen Twinkle. 'We verwachten dat het gebruik van iDin verder toeneemt nu er een koppeling met de apps gemaakt is.'
Ook buiten de overheid
De identificatiemethode werd in pilotversie al ruim twee jaar geleden in gebruik genomen; de officiële introductie volgde eind 2016. IDin is geen één-op-één-alternatief voor DigiD: 'Daarmee kun je alleen bij de overheid of semi-overheid inloggen', legt Beugel uit. 'We denken dat iDIN daarvoor ook heel geschikt is, als uitbreiding naast DigiD, maar voorlopig kan het alleen bij de Belastingdienst. Buiten de (semi-)overheid kun je DigiD niet gebruiken, maar iDIN juist wel.'
Online drankhandel en telefoonabonnementen
'Identificatie via iDin geeft de aanbieder zekerheid over de werkelijke identiteit van de inlogger', aldus Beugel. 'Voor webwinkeliers is het over het algemeen vooral belangrijk of het bezorgadres klopt en of de juiste naam bij de order vermeld staat; wanneer je een online slijterij runt, wordt verificatie van de identiteit van je klant echter essentieel.' Dat geldt eveneens voor aanbieders van mobiele telefonieabonnementen; Mobiel.nl is dan ook één van de eerste webwinkels die iDin aanbiedt op zijn site. Daarnaast is het bedenken van wachtwoorden voor in inloggen bij websites een doorn in het oog van veel consumenten, volgens Betaalvereniging Nederland; een universele inlogmethode als iDin neemt die ergernis weg.
Privacy
Met de intocht van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) in zicht is het verkrijgen van informatie omtrent de identiteit van klanten verder aan grenzen gebonden. Daar houdt ook iDin rekening mee, vertelt Beugel: 'Als je wilt weten of je klant voldoet aan een leeftijdsvoorwaarde, kun je ook aan iDin 'vragen' of die ouder is dan achttien; dan krijg je een 'ja' of een 'nee' terug. IDin verstrekt minimale klantgegevens die noodzakelijk zijn voor de aangeboden dienstverlening.'
IDin en iDeal
IDin is ontwikkeld door Currence, eveneens de maker van iDeal. Thuiswinkel.org maakt zich sterk voor een integratie van de identificatie- en betaaldienst, vertelde beleidsadviseur Just Hasselaar vorig jaar tijdens Digital Transactions. De belangenvereniging hoopte destijds dat een koppeling nog datzelfde jaar een feit zou worden; dat is echter niet gelukt. Wanneer die er komt, is nog onbekend, aldus Betaalvereniging Nederland: '‘We luisteren naar de wensen van acceptanten, maar het is aan de licentie- en certificaathouders van iDin om aan te geven wanneer dat gebeurt.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Identificeren via iDin nu ook via bankierapps
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.