Thuiswinkel.org maakt zich het komende jaar sterk voor de integratie van iDin en iDeal. Dat vertelde policy adviser digital transaction Just Hasselaar vanochtend tijdens het event Digital Transactions in Utrecht. ‘Waarom zouden consumenten twee keer moeten inloggen? Dat is niet logisch.’
Hasselaar presenteerde de doelstellingen van de belangenvereniging in het kader van meer eenvoudige transacties tijdens de customer journey. Zo wil Thuiswinkel.org ook investeren in de standaardisatie van open-API’s, gecompliceerde checkout processen verbeteren en de hoge afwikkelingskosten en verwerkingskosten van banken en externe payment providers aan de kaak stellen.
IDin
De identificatiemethode iDin werd een jaar geleden als pilot in gebruik genomen als nieuwe methode voor identificatie annex leeftijdsverificatie in webshops en op andere sites. Het logo van iDin lijkt niet toevallig op dat van iDeal. Na een jaar met verschillende tests met iDin in ons land, moet nu volgens Thuiswinkel.org de volgende stap worden gezet: de koppeling met iDeal.
Verbind eID-stelsels
IDin bestaat naast twee andere identificatiemethoden in Nederland: DigiD van de overheid (niet te gebruiken door webwinkels) en Idensys, een publiek-privaat systeem voor elektronische identificatie. In de position paper van Thuiswinkel.org voor 2016 stond al de aanbeveling om 'een aggregatiefunctie tussen de stelsels van iDin en Idensys, en eventuele toekomstige eID stelsels te realiseren, zodat één aansluiting voor een webwinkel volstaat.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Thuiswinkel.org: ‘IDeal en iDin nog dit jaar gekoppeld’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.