Nog maar een paar maandjes en dan moeten we allemaal voldoen aan de GDPR. Dat betekent veel werk voor ondernemers en ondernemingen. De truc met dergelijke wetgeving is het omzetten van een noodzakelijkheid naar een kans voor groei.
Oké. Dat is even een pittige gedachtesprong, als je met de laatste loodjes bezig bent om de boel op orde te krijgen. Als je al zover bent tenminste, want misschien zit je zelfs nog wel in de worsteling waar te beginnen. Maar geef jezelf toch even de ruimte om na te denken wat je uit de GDPR kunt halen. Want ondanks alle rompslomp die het levert, ben ik ervan overtuigd dat het ook kansen biedt.
Ten eerste over hoe je met je klant omgaat. Het geven van inzicht in informatie die je van je consument opslaat is een belangrijk onderdeel van de GDPR. Neem dan meteen de gehele informatievoorziening naar je klant onder de loep. Hoe transparant ben je in wat je van hem weet? Is zijn profielpagina alleen een verzameling NAW-gegevens? Laat je zijn orderhistorie zien? Weet je nog meer van hem wat je niet laat zien? Zijn er zaken waar hij behoefte aan heeft, maar die je nog niet inzichtelijk kunt maken? Het gehele vraagstuk rondom transparantie in informatie naar de consument, waar de GDPR in grote mate om draait, is een megakans om je klant beter te bedienen.
Verder dwingt de GDPR je tot keuzes maken in data die je verzamelt en dus ook tot het vormen van een strategie daarin. We hebben een aantal jaren achter de rug dat het devies leek: ‘Sla alles maar op.’ Als je nu terugkijkt naar de bruikbaarheid en impact hiervan, dan heb je al snel een antwoord op de vraag of het nou allemaal zo nuttig was. Nee dus. Er is onnoemelijk veel geld uitgegeven aan data lakes, data warehouses en data management platforms. Als je nog eens kritisch gaat kijken wat je nou écht kunt met al die data, kun je het jezelf al een stuk makkelijker maken. Zo zijn er legio kansen die voortkomen uit iets wat op het eerste oog wellicht vooral als last gezien wordt. Doe er je voordeel mee!
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kansen uit de GDPR
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.