Twinkle | Digital Commerce

Privacy - alles over één kam

2019-05-20
1000562
  • [opinie]
  • 1:55

GDPR of AVG. De kans is groot dat je een diepe zucht slaakt bij het zien van deze woorden. Het heeft de industrie vooral veel werk opgeleverd en de impact op verbetering van zowel de privacy als de business is lastig te meten.

Zo lastig zelfs dat autoriteiten hebben aangekondigd dat ze pas dit jaar gaan starten met handhaven. Waarom niet eerder? Omdat je écht goed moet weten hoe je gaat meten welke grijstint iets heeft, want als de AVG iets niet is, dan is het zwart of wit.

540 miljoen accounts open en bloot

Privacy is belangrijk, daar zijn we het allemaal over eens. Als consument moet je erop kunnen vertrouwen dat je data veilig worden opgeslagen. Als ik lees dat op Facebook weer 540 miljoen accounts open en bloot staan, vraag ik me natuurlijk af hoe dat kan.

En, belangrijker nog, wat er nou écht aan de hand is in die situatie. Privacy begint namelijk net zo’n topic te worden als AI; zoveel mensen die er iets van vinden en nog meer mensen die eigenlijk niet precies weten wat het inhoudt.

Al snel worden opgeslagen consumentendata ‘privacygevoelig’ genoemd, en dan raakt de nuance zoek

Al snel worden opgeslagen consumentendata ‘privacygevoelig’ genoemd, en dan raakt de nuance zoek. Diep inzicht in om welke data het nou echt gaat ontbreekt vaak. Als het te ingewikkeld wordt, is het makkelijker om er een stempel ‘gevoelig’ op te drukken.

Theoretische exercitie

De crux zit hem in het kunnen herleiden naar een individuele persoon, met naam en toenaam. Als je maar net zo lang doorgaat met een theoretische exercitie om data aan elkaar te knopen, dan kun je dit natuurlijk altijd achterhalen. Ook Google weet verdomd goed wie ieder individu is die het volgt via Google Analytics. Worden consumenten daar slechter van?

Discussies over hoe we data opslaan enerzijds en wat we er mee doen anderzijds, lopen continu door elkaar. Starten om deze twee separaat te behandelen en met iets meer inzicht en intelligentie dit soort discussies voeren gaat ons allemaal weer een stap verder helpen.

Ik wens Ahold en Coolblue veel succes deze zomer. Grote kans dat ‘de autoriteiten’ daar gaan starten met onderzoek of alle regelgeving wel goed wordt nageleefd. Ben benieuwd welke shade of grey ze demonstratief aan de kaak gaan stellen.