Twinkle | Digital Commerce

ING: drempels maken supers kansrijk tegen Amazon

2018-04-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:39

Een aantal drempels maakt het voor internetplatformen als Amazon lastig om te slagen in de Nederlandse boodschappenmarkt. Dat stelt de ING in de nieuwe themavisie Supermarkten.

De bank benoemt drie drempels die de slagingskans van de platformbedrijven beperken. Het rapport is samengesteld door meerdere experts uit het vakgebied.

Schaalvoordeel

Volgens de ING ligt de lat om te penetreren in de supermarktenbranche hoog door schaalvoordelen. De foodretail is een 'volwassen en sterk geconsolideerde' markt met veelal lage margeproducten. Voor veel merken en leveranciers zijn supermarkten het belangrijkste afzetkanaal, zo stelt het rapport. Daarnaast vergt het 'evenaren van de logistieke exellentie' omvangrijke investeringen of een sterke logistieke partner. 

'Klanten zijn gehecht aan super'

Een andere drempel is volgens de ING het consumentenvetrouwen in de Nederlandse super. De supermarkt is immers vaak in de buurt en overstappen naar bijvoorbeeld een online super kost tijd. Daarnaast bepaalt volgens de bank 'gewoontegedrag veel boodschappentrips'. Ook benadrukt de ING de sociale functie van de supermarkt.

Diversiteit producten

Als laatste reden voor het mogelijk uitblijven van succes van platformbedrijven noemt het rapport de aard van de producten. Die maakt volgens de bank distributie aan huis complex en duur, waardoor een minimaal bestelbedrag nodig is om rendabel te zijn. De diversiteit van de producten, zowel diepvries als houdbare producten, maakt de distributie een lastig karwei. Daarnaast is de distributie volgens de ING relatief duur.

Doorontwikkelen

De toetredingsdrempels zijn volgens de themavisie geen reden voor supermarkten om op hun lauweren te gaan rusten. Het loont juist voor supermarkten om zich door te ontwikkelen tot platformeigenaar of - partner. 'In de VS en China zet de groei van platormbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen. Door zelf platformeigenaar of partner te worden, bewapenen supermarkten zich tegen nieuwe concurrentie', aldus Dirk Mulder, Sectorbanker Trade & Retail bij ING.