De toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vanaf mei 2018 heeft ervoor gezorgd dat e-commerce websites minder pageviews en sitebezoeken hebben en minder omzet genereren. Dit blijkt uit de het onderzoek ‘Regulating Privacy Online: The Early Impact of GDPR on European Web Traffic and E-commerce’ van het Amerikaanse National Bureau of Economic Research.
De onderzoekers keken naar data van 1.508 ondernemingen die gebruik maken van Adobe Analytics. Sinds deze bedrijven de verordening moet toepassen, is het aantal pageviews van hun websites gedaald met 9,7 procent en het websitebezoek met 10 procent. Voor Europese e-commerce sites liggen de cijfers wat lager. Het sitebezoek daalde met 5,6 procent, de omzet met 8,3 procent.
Oorzaken
Een oorzaak voor de dalingen is dat het door de AVG risicovoller is geworden om e-mails te versturen en online display advertising in te zetten. Het kost meer geld om persoonlijke informatie in te zetten waarmee marketingkanalen kunnen worden gepersonaliseerd om het online verkeer te stimuleren. Beide marketingkanalen zijn afhankelijk van persoonlijke data in de vorm van cookies en e-mailverzendlijsten.
Een andere oorzaak kan zijn dat meer gebruikers zich realiseren hoe hun persoonlijke informatie wordt gebruikt en dat ze zich dus meer bewust zijn van hun klikgedrag op internet, schrijft Ecommerce News.
De Europese verordening (in het Engels General Data Protection Regulation, GDPR, genoemd) trad in mei 2016 in werking en is per 25 mei 2018 van toepassing. In die verordening zijn de belangrijkste regels voor de omgang met persoonsgegevens vastgelegd.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Webshops ondervinden hinder van AVG
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.