Start-up CO2ok wil klimaatneutraal online shoppen mogelijk maken door middel van een gratis plugin voor retailers – een groene checkout button voor consumenten: de ‘maak CO2ok-knop’.
‘We hebben het hierbij over de neutralisatie van broeikasuitstoot door productie en vervoer van producten’, aldus CO2ok-oprichter Milo de Vries. Hij biedt consumenten de optie om zelf via de groene button bij te dragen aan een beter klimaat. ‘Wij zijn optimistische klimaatstrijders, die iedereen willen betrekken om op een makkelijke manier online bij te dragen aan minder klimaatimpact’, aldus de oprichter. Per product wordt met behulp van een klimaatwetenschapper de uitstoot van broeikasgassen zo precies mogelijk berekend. Op basis daarvan wordt het bedrag dat de consument bij moet leggen bepaald. Als iemand bij het online shoppen de knop gebruikt, betaalt hij ter compensatie van de broeikasgassen gemiddeld 1 procent van zijn aankoop extra. Daarmee financiert CO2ok via partner Atmosfair duurzame energie en CO2-uitstoot verminderende projecten.
De installatie – in één klik en binnen één minuut, belooft de organisatie – en het gebruik van de plugin is gratis voor e-tailers. Zij helpen volgens De Vries op deze manier mee klimaatverandering te bestrijden en krijgen zo een groener imago. ‘Het grootste voordeel voor hen is dat het meer conversie en omzet zal opleveren’, daar is de Vries van overtuigd. ‘Steeds meer mensen willen groen kunnen shoppen. Nu kan dat.’
Van de opbrengst van de groene button gaat 75 procent naar klimaatbeschermer Atmosfair, de andere 25 procent houdt de start-up zelf levensvatbaar. Inmiddels werkt al een aantal webshops met CO2ok, waaronder Natuurlijk Kleurrijk, Bamboe design, DimLight, Soap7, Neef Louis Design, Mijn-zwangerschap.nl en het Noorse Landsbyfadder.
CO2ok is half maart gestart met een naamsbekendheidcampagne. Het bedrijf maakt daarvoor vooral gebruik van social media en zal daarnaast op straat groene guerrilla-acties houden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CO2ok: optimistische klimaatstrijders
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.