Toen Ahold in 2012 bol.com overnam, viste Blokker achter het net; de retailer bracht een bod uit op bol.com, enkele uren voordat dat tekende voor overname door zijn huidige moederbedrijf.
Dat blijkt uit de optekening van Blokkers geschiedenis in het dit weekend verschenen boek 'Blokker, hoe het imperium de familie ontglipt'. NRC-journalisten Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam onthullen daarin dat het familiebedrijf achter de schermen bood op de nummer 1 van de Twinkle100, dat door zijn eigenaren in stilte in de verkoop gezet was.
Voorkennis
Als aandeelhouder van Cyrte - John de Mol's investeringsmaatschappij, die destijds helft van de bol.com-aandelen bezat - wist Blokker van het geheime verkooptraject. De andere helft van de bol.com-aandelen was in handen van ondernemersfamilie van Fentener van Vlissingen, waar Blokker op vriendschappelijke voet mee staat. Toch lukte het de winkelketen niet de hand op bol.com te leggen: het bod kwam net te laat, waardoor Ahold voor 350 miljoen euro de nieuwe eigenaar werd van de pure player.
Online strategie
Naast bol.com greep Blokker eveneens mis bij de verkoop van Hema en van aandelenpakketten van Action, blijkt uit de kroniek. Grondleggers Ab en Jaap Blokker zouden zich volgens de auteurs ook hebben verkeken op de snelle opkomst van e-commerce, waardoor de strategie op dat gebied achterbleef. Dat leidde tot een rigoureus afslankproces. Onlangs werd bekend dat de onderneming het eigen Nextail inlijft, de organisatie waarin de online activiteiten van de verschillende Blokker-formules in 2014 werden gebundeld.
Lees ook: Hans Beukhoven: ‘Bol.com maakte zoveel verlies’ (10 oktober 2014)
Blokker wees blij dat het niet gelukt is. Bol.com is lang niet meer wat het geweest is , tegenwoordig lijkt het wel een rommelmarkt. Klandizie is ver te zoeken, zit misschien wel verstopt in de rommelmarkt.