Blokker Holding gaat een centralere koers varen met de toekomstige verkoop van vijf van zijn winkelformules. Nextail blijft in de nieuwe situatie een e-commerce dienstverlener voor de ketens, en lijkt dit ook voor externe partijen te worden.
Blokker Holding schudde de retailmarkt vanochtend wakker met het nieuws dat het Intertoys - en daarmee de nog te sluiten Bart Smit en Toys XL - Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker in de etalage zet. Om in de roerige retailmarkt overeind te blijven is focus nodig, vindt het moederbedrijf. Daarom gaat de holding door met alleen Blokker en online organisatie Nextail.
E-commerce bureau
In het persbericht noemt de holding Nextail ‘een belangrijke online en e-commerce aanjager voor Blokker in Nederland en België en – naar verwachting – voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijke externe partijen'. Het bedrijf vertelt aan Twinkle over de toekomst van de nummer 10 van de Twinkle100:
‘De succesvolle online organisatie Nextail blijft belangrijk voor de omnichannel strategie van Blokker. De expertise en het technische netwerk van Nextail wordt naar verwachting op basis van SLA’s (service level agreements) ook aangeboden aan de te verkopen onderdelen en derde partijen. De ontwikkeling van de markplaats ‘Nextail Connect’ wordt voortgezet om het online aanbod van Blokker.nl verder te versterken.’
Focus op Blokker en Blokker.nl
De winkels van Blokker worden dit jaar verder omgebouwd in het kader van de formule ‘De nieuwste Blokker’, met een directe koppeling met Blokker.nl. Zo gaan vierhonderd vestigingen mee in het ‘nieuwe’ bedrijf, honderd Nederlandse (en 69 Belgische) filialen sluiten de deuren. Marskramer gaat door als franchiseformule, de resterende circa honderd eigen winkels worden gesloten.
Magazijnen
Blokker moet met Blokker.nl en zijn winkels een ‘leidende positie in het segment “huishoud” behouden en verder versterken’. Het nog relatief nieuwe eDC in Gouda zorgt voor de verzending van online orders, het distributiecentrum in Geldermalsen is er voor de bevoorrading van de winkels.
Lees ook een uitgebreid interview met Antoine Brouwer over Nextail: ‘Alsof niemand meer in de winkel koopt!’ (Twinkle 8-2015)
Wat betreft Nextail: dit is natuurlijk pure speculatie - de kans is net zo groot dat een overnemende partij zijn eigen e-commerce koers wil varen en reeds een organisatie daarvoor heeft staan, toch?
Tot dusver veel blabla over Nextail maar ik zie er niets van. De consument kent het niet, het Blokker assortment is te beperkt en niet uniek in de huidige markt en marktplaatsen zijn er genoeg.
Wat een onzin over Nextail! Naar mijn idee hebben hun zijn werk juist niet goed gedaan! De vertaalslag naar online volledig gemist en de speculatie om ook meegenomen te worden in de toekomst gaat niet gebeuren. Er zijn betere kanalen.