Twinkle | Digital Commerce

Ex-manager: 'Walmart blaast online verkoopcijfers op'

2018-03-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

In de haast om Amazon bij te benen, communiceerde Walmart misleidende cijfers over zijn e-commerce prestaties. Dat beweert voormalig director of business development Tri Huynh, die in de rol van klokkenluider nu een opzienbarend boekje opendoet over de retailer.

De manager, die vóór zijn tijd bij Walmart werkzaam was voor Amazon, verklaart te zijn ontslagen door e-commerce directeur Marc Lore nadat hij wees op het sjoemelen met  productclassificaties, zodat externe verkopers minder commissie ontvingen. Ook zou Walmart rommelen met de registratie van klantretouren, waardoor online verkoopcijfers een verkeerd beeld laten zien.

Walmart heeft niet gereageerd op de beschuldigingen; door de commotie rondom de rechtszaak waarin de klokkenluider zich heeft uitgesproken, daalde de aandelenkoers met twee procent.

Meer investeringen, minder groei

Al geruime tijd zoekt Walmart concurrentie op online vlak met Amazon. Met Jet.com in zijn portefeuille zette 's werelds grootste retailer algauw in op soepele bezorgvoorwaarden voor online bestellingen, de aankoop van online merken, de uitbreiding van click-and-collect-opties. Onlangs wijzigde Walmart zelfs zijn naam voor zijn e-commerce doelstellingen; toch bleek uit recente kwartaalcijfers dat de ontwikkeling van zijn online groei juist is teruggelopen.