Twinkle | Digital Commerce

Online tuinbranche groeit gestaag maar grillig

2018-03-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:15

Het marktaandeel van online aankopen in de tuinbranche stijgt langzaam maar zeker: inmiddels vertegenwoordigen webwinkels een vijfde van de sector. Productcategorieën onderling vertonen daarbij echter behoorlijke verschillen.

De meeste omzetkansen in de branche liggen daarom in een omnichannel verkoopstrategie, constateert GfK, dat een onderzoek hield onder 10.000 consumenten. Bepaalde artikelgroepen, zoals die van éénjarige plantjes, vinden voornamelijk aftrek in fysieke winkels; aankopen op het gebied van dierbenodigdheden, tuinkassen en speeltoestellen plaatsen consumenten juist in wel veertig tot vijftig procent van de gevallen via internet.

Hoogtepunt

Sectorbreed doet de tuinhandel het goed, zelfs beter dan in de afgelopen tien jaar. Met een omzetstijging van 7 procent naar 3,9 miljard euro zit de markt aardig in de lift. Het online aandeel daarin steeg het afgelopen jaar van 18 naar 21 procent. De rol van pure players in het totale marktaandeel ligt rond de 13,5 procent.

'Millennial shopt offline'

Tuincentra gaan echter nog steeds aan kop: gezamenlijk hebben ze 34 procent van de markt in handen. 'De generatie ‘millennials’ wil offline blijven winkelen', signaleert Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinhandel Nederland. 'Tuincentra zullen met winkels hun bestaande sterke rol in sfeer en beleving uit moeten bouwen om klanten aan de winkel te blijven binden.'

Bakker.com

De online aanbodzijde leed recentelijk een gevoelig verlies met het faillissement van tuinspecialist Bakker.com. Over een doorstart van het Hillegomse bedrijf, dat in meer dan twintig Europese landen actief was, worden momenteel gesprekken gevoerd.

Lees ook: 'De invloed van digital op de tuinbranche' (14-02-'18)