Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Huisdieropvakantie.nl is de Booking.com voor hond en kat, Teenzskinstore.nl verkoopt biologische cosmetica voor tieners en Tuincentrum.nl biedt alles voor de tuin en bezorgt gratis.
Tekst: Ton Verheijen
Huisdieropvakantie.nl
Zeg nooit zomaar asiel tegen een dierenhotel. Dat zijn twee verschillende werelden. Waar het asiel de laatste strohalm is voor zwervertjes, verzorgen hotels en pensions de vakantieopvang voor ‘volwaardige gezinsleden’. De potentiële markt is enorm. Meer dan de helft van de Nederlandse gezinnen heeft een huisdier, terwijl traditionele pensions commercieel nauwelijks ontwikkeld zijn.
‘Vergelijk het met Booking.com’, zegt Carlo Haerens, die met Dennis van Egmond Huisdieropvakantie.nl heeft opgezet. Haerens: ‘Op Booking.com kun je foto’s bekijken, reviews lezen, prijzen en profielen vergelijken. Bij ons selecteer je op dezelfde manier een goed dierenhotel. Selecteer data, vul gegevens in en de zoekmachine geeft beschikbare resultaten. Dat is een stap verder dan de gedigitaliseerde gouden gidsen die er nu zijn.’
Haerens en Van Egmond zijn al een jaar aan het lobbyen om de markt open te breken. Ze hebben inmiddels vijftig pensions in hun bestand en zijn met veertig anderen in gesprek. Ze hebben veel geïnvesteerd. Nu komt de tijd om te oogsten. De 1.0 versie van Huisdieropvakantie.nl ging in september live. Het verdienmodel is simpel. Huisdierbezitters betalen via de website evenveel als rechtstreeks aan het dierenhotel. Een deel van de inkomsten gaat naar Huisdieropvakantie.nl.
Haerens: ‘Met radiocommercials gaan we de markt bekender en toegankelijker maken. Zo verhogen we de bezettingsgraad van pensions, die voortaan altijd bereikbaar zijn. We verbeteren ook de dienstverlening voor klanten, die gemakkelijk kunnen boeken. Ze kunnen betalen met iDeal.
Huisdieropvakantie.nl biedt eigenlijk alle gemakken die men al zo lang kent in de reiswereld. We zijn bezig met additionele diensten zoals apps en een “haal en brengservice”. Ook willen we een keurmerk en sterrensysteem opzetten. Een hotel met vijf sterren doet ook aan kammen, wassen en trimmen en neemt honden mee naar het strand. Daar is absoluut een markt voor. Huisdieren zijn geen erfdieren meer. Het zijn volwaardige gezinsleden geworden, kindjes die in bed liggen.’
Teenzskinstore.nl
De lijst met schadelijke chemicaliën in cosmetica is (te) lang. Uit een Australisch onderzoek blijkt dat er resten chemicaliën in de bloedbaan kunnen worden opgenomen en in het lichaam achterblijven. Met name de jonge huid is kwetsbaar voor agressieve cosmetica. Dit kan zo niet langer, vonden Patty Breed en Marieke Neervoort (gediplomeerd drogiste). Zij begonnen Teenz Skin Store: natuurlijke en biologische cosmetica voor tieners.
Sinds begin september kunnen jongeren van 9 tot 19 jaar op Teenzskinstore.nl terecht voor advies, probleemoplossingen en veilige producten. Breed: ‘De markt voor tienerproducten is groeiende. Tieners gebruiken steeds meer anti acne-middelen, scrubs, foundation, mascara en lipgloss. Wij willen dat dit verantwoord gebeurt. We werken met negen merken die naar ons idee verantwoord produceren. Sommigen kunnen dat aantonen met een keurmerk. Bij elk product vinden tieners informatie over hoe “groen” het is en voor welke leeftijd het geschikt is.’
Breed en Neervoort zijn niet alleen webondernemers, ze zijn ook moeders. Breed: ‘Moeders staan niet gelijk te springen als hun dochters opeens met mascara aan de gang gaan. Maar ze willen het ook niet zomaar verbieden. Wij helpen met veilige producten en vakkundige begeleiding. Zonen? Die zijn wat lastiger te benaderen. Ons advies aan moeders? Zet het neer en ze gaan het gebruiken. Als ze merken dat het werkt, bijvoorbeeld tegen puistjes, dan vragen ze vanzelf om een nieuwe fles.’
Teenz Skin Store moet een community worden. Dat betekent interactiviteit. Breed en Neervoort organiseren workshops (‘maak zelf je cosmetica’) en een miniopleiding tot schoonheidsspecialiste. Ze organiseren modellenwedstrijden, nodigen jonge bloggers uit en laten de doelgroep zelf producten uitproberen en beoordelen. Breed: ‘We zijn ook in zee gegaan met jongerenblad Tina. Deze week hebben we 18.000 cadeautjes ingepakt om uit te delen op de Tina-dag XL in Duinrell.’
Tuincentrum.nl
Zakken potgrond, bomen, mest, bestrating, vijvers en tuingereedschap halen bij het tuincentrum? Dat is niet meer van deze tijd. Go for the easy way. Bestel online en laat alles gratis thuisbezorgen door één van de acht bestelbusjes van Tuincentrum.nl. Met ruim 5.000 artikelen in het assortiment heeft Tuincentrum.nl alles wat uw oude tuincentrum ook had.
‘Consumenten kijken en vergelijken online als ze een nieuwe keuken, slaapkamer of badkamer zoeken’, aldus Pim Donkerlo, medeoprichter van Tuincentrum.nl. ‘De voordelen bestaan uit lagere prijzen, een groot assortiment en het gemak van thuisbezorgen. Deze voordelen bieden wij ook voor alles in en om de tuin. Bezorgkosten bij andere aanbieders van tuinaarde, grote planten en vijvers lopen al snel op tot 50 euro. Dat geld bespaar je bij ons.’
Tuincentrum.nl ging in februari 2014 live. Donkerlo: ‘Met het eerste geld dat we verdienden aan de verkoop van buxussen en beuken hebben we de domeinnamen .nl en .be gekocht.’ Met ‘we’ refereert Donkerlo aan zijn zakenpartner Arnout van Leeuwen, waarmee hij dit avontuur begon. Met succes. Inmiddels heeft Tuincentrum.nl vijftien medewerkers, waaronder acht chauffeurs en vier mensen op de klantenservice.
Door vergelijkingssites, de aanwezigheid op Marktplaats en een goed lopende Ad Words-campagne is Tuincentrum.nl op internet al goed bekend. Maar om landelijk door te breken moet er meer gebeuren. In 2015 worden er commercials uitgezonden in Nederland en België op radio en tv. Dat moet zorgen voor acceleratie. Donkerlo: ‘Over een jaar willen we de impact hebben van een Zalando, maar dan met een betere naam. Als we groeien hoeft er alleen maar een extra busje bij. Even bestickeren en klaar! Het voorjaar is voor ons de piek. Dan wordt het weer knallen en verwachten we twee nieuwe busjes in gebruik te nemen.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Gat in de markt: huisdieren, organische cosmetica en tuinieren
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.