Maaltijdbezorger HelloFresh hoopt snel zwarte cijfers te schrijven. Het bedrijf zag het aangepast brutoverlies (AEBITDA) in 2017 afnemen met zo'n 15 procent: van 82,6 miljoen naar 70,1 miljoen euro.
De jaaromzet van de Rocket Internet-dochter groeide met 51.6 procent: van 597 miljoen naar 904,9 miljoen euro.
'2017 is het meest succesvolle jaar voor onze onderneming tot nu toe. We hebben niet alleen succes geboekt op de aandelenmarkt, maar ook onze statistieken aanzienlijk verbeterd', aldus ceo Dominic Richter.
HelloFresh bezorgde het afgelopen jaar de helft meer maaltijden. Zo'n 137 miljoen keer kwam het afgelopen jaar een bezorger van het bedrijf aan de deur. In 2016 waren dat er nog bijna 91 miljoen.
Amerika
Voor het lopende jaar verwacht HelloFresh een toename van 25 tot 30 procent in omzet. In het vierde kwartaal wil het bedrijf break-even draaien. HelloFresh vestigt zijn hoop op Amerika, waar het afgelopen jaar 90 procent meer omzet behaalde. De maaltijdbezorger nam recent het Amerikaanse Green Chef, een branchegenoot gespecialiseerd in organische maaltijden, over om de strijd aan te gaan met concurrenten als Blue Apron.
HelloFresh in Nederland
Met uitzondering van Amerika maakt het bedrijf verder geen cijfers per land bekend. Eind vorig jaar begon HelloFresh met de bouw aan een nieuw distributiecentrum in Bleiswijk. Komende zomer moet die open gaan. Samen met supermarkt Plus werkte de maaltijdbezorger vorig jaar aan een pilot waarbij boxen van HelloFresh in de super werden verkocht.
"2017 is het meest succesvolle jaar voor onze onderneming tot nu toe"
Brutoverlies (AEBITDA) in 2017: van 82,6 miljoen naar 70,1 miljoen euro.
Bijzonder benadering van "succesvol".
En dan hebben we het ook even niet over de verliezen die het milieu lijdt. Diep in het zuiden van België ben ik al vele keren een HelloFresh-busje tegengekomen, dat daarmee niet alleen veel kilometers heeft gemaakt, maar ook de lokale/regionale producenten van (écht) verse groenten beconcurreert! En dit, terwijl we allemaal onze mond vol hebben over 'eet meer lokaal geproduceerde waar. Schande. Hier gebeurt weer hetzelfde als we inmiddels zien met alle 'hooglogistieke' partijen die disruptief werken (AirB&B, Uber...). Voorstel: niet intrappen (want de enige die wint is de grote investeerder, terwijl de boer, het milieu én uiteindelijk de bevolking de grote verliezer zijn.