Flinders stopt zijn activiteiten in China, waar het verkocht via Alibaba's online platform Tmall. De focus komt te liggen op Nederland, België en Duitsland, waar de woonwebwinkel levert vanuit zijn nieuwe distributiecentrum.
De handel in China 'kost tijd en levert te weinig op', zegt ceo Geert-Jan Smits tegen RetailNews. Vanwege de communicatie in het Chinees is er niet genoeg grip op bijvoorbeeld logistieke zaken of op klantenservice. Daarnaast kopen Chinese consumenten liever rechtstreeks bij merken, wat het lastig maakt voor een multibrandstore.
'Er ligt voor ons een belangrijke taak in het inspireren en adviseren van mensen', benadrukte Smits onlangs in een interview met Twinkle; die propositie is op afstand lastig te handhaven. Over enkele weken trekt Flinders de stekker definitief uit zijn Chinese aanwezigheid.
Groeiend aanbod
In het thuisland groeit de handelaar in designmeubels stevig door: het afgelopen jaar groeide de omzet met 39 procent. Flinders betrok begin 2017 zijn nieuwe distributiecentrum in Amsterdam en voegde onlangs nieuwe productcategorieën toe aan zijn assortiment. Aanvullend daarop biedt het bedrijf eveneens sinds kort klusdiensten aan om klanten bij de aankoop van meubels en accessoires te ontzorgen bij installatie of montage.
Lees ook: 'Ontdekkingsreiziger in wonen' (Twinkle 2-2018)
Begin de eerste zin met een korte intro van Flinders, bijv. met "Flinders, handelaar in designmeubels...", ik kende ze nl. niet. Dat zal uiteraard aan mij liggen, maar dan nog. Nu moet je doorlezen tot het eind eer je weet wat Flinders doet.